اندیشه دفاعی - امنیتی

دفاع کار آمد فرهنگی امتداد دفاع مقدس؛ (راهبردها و راهکارها)؛(۳)

سرتیپ دوم پاسدار دکتر عباسعلی فرزندی
۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۸ یادداشت تحلیلی
تعداد بازدید:۹۲
دفاع کار آمد فرهنگی امتداد دفاع مقدس؛ (راهبردها و راهکارها)؛(۳)

کاری که امروز دشمنان ملت ایران انجام میدهند، فراتر از تهاجم فرهنگی است و شبیخون و قتل عام فرهنگ است، آنها در این میدان کارزار از ابراز و وسایل مختلفی چون: ماهواره، اینترنت و اخیراً فضای سایبر و هوش مصنوعی استفاده می کنند. با توجه به اهداف، رویکردهای، شگردها و راهکارهای مورد توجه دشمنان و ابراز مورد استفاده آنها باید برنامه ها و راه‌کارهای مناسب را برگزید تا همانند عرصه جنگ تحمیلی این صحنه کارزار را به نفع ملت ایران و در راستای ناکامی و شکست دشمنان تغییر داد. به دفاع فرهنگی می توان از زوایای گوناگون نگریست، از منظری باید دفاع را به عنوان پیشگیری از آسیب دیدن هجمه های احتمالی دشمنان دانست، به این معنا که با شناسایی ترفندهای حمله مهاجمان فرهنگی و واکاوی بسترها و زمینه هایی که در جامعه اسلامی می تواند برای ضربه دیدن از هجمه های دشمنان فراهم کند و سعی در بر طرف کردن آن زمینه ها و به اصطلاح مصونیت بخشی و واکسینه کردن فرهنگ اسلامی نمود. کسب آمادگی از لحاظ تجهیزات دفاعی و از جهت نیروی های انسانی و کارآزموده و آگاه، مومن و متعهد و برخودار از روحیه مقاوم از ضرورت های دفاع پیشگیرانه است. توجه به این نکته دارای اهمیت است که در رویاروی با دشمنان در کارزار فرهنگی باید در عرصه های مختلفی چون: اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی توجه کرد و در یک مجموعه منسجم و منظومه ای، این کارها را دنبال نمود.

با توجه به اینکه اعتقادات و باورها زیر بنای رفتار فرد و جامعه اند، در مقابله فرهنگی با تثبیت، اصلاح و بازسازی باورهای جامعه می توان موفقیت کسب نمود. اولین اصل راهبردی تعمیق باورها و ترویج ارزش های دینی است، ایمان از انگیزه های معنوی و از علم و آگاهی سرچمشه می گیرد، ایستادگی و ثبات قدم ایجاد می کند و ظرفیتی فراهم می کند که مانع ورود دشمنان به دل ها گردد و به مقابله و مبارزه با آن‌ها پرداخته و در این مقابله با روحیه جهادی، فداکاری، و ایثار به مبارزه با فرهنگ دشمنان می پردازد. از راه کارهای مهم تعمیق و گسترش ارزش های دینی، معاد باوری است اصل دیگر راهبردی در مقابله با دشمنان در کارزار بازگویی حقایق و پنهان نکردن آن است.

پایداری و سازش ناپذیری بر اصول اعتقادی از دیگر اصول راهبردی در میدان مقابله با جنگ فرهنگی دشمنان است. مهاجمان عرصه فرهنگی به دنبال آن هستند که مسلمانان انقلابی با آنها سازش نموده و فرهنگ آنها را بپذیرند لذا پویندگان راه حق همواره باید برائت و بیزاری خود را نسبت به دشمنان اعلام نموده و بر سر اصول اعتقادی خود سازش نکنند. نقد مبانی فکری و باورهای اعتقادی دشمنان با منطق و استدلال از دیگر اصول راهبردی در مقابله با دشمنان در عرصه اعتقادی است.

برای مقابله با جنگ و تهاجم فرهنگی دشمنان در عرصه سیاسی باید به راهبردهای کارآمد توجه کرد که مهمترین آنها تقویت روحیه استکبار ستیزی است، زیرا کینه استکبار علیه امت اسلامی تمام شدنی نیست، آنها پیوسته بر طبل دشمنی می کوبند و به دنبال تسلیم پذیری و ذلت جهان اسلام هستند، مصلحان امت اسلامی و مومنان باید بیدار باشند و بدانند استکبار با همه توان به میدان مقابله با مسلمانان آمده تا وجهه استکبارستیزی و گرایش به ارزش های دینی و روحیه انقلابی مومنان را خنثی کنند. بر این اساس حفظ و تقویت روحیه انقلابی و ضد استکباری که ریشه در اعتقادات اسلامی دارد سلاح کارآمد در این کارزار سیاسی- فرهنگی است. روشن است که آنچه دشمنان و استکبار جهانی را به خشم آورده و امنیت روانی را از آنان گرفته است، روحیه ضد استکباری مردم انقلابی ایران اسلامی است. لذا می بایست این روحیه را تقویت کرد و روز به روز آن را شعله ورتر ساخت.

اصل راهبردی دیگر بصیرت افزایی است، زیرا بصیرت چراغ و قطب نمای معنوی برای دیدن عمیق جریان ها، توطئه ها و اهداف پس پرده دشمنان و استکبار جهانی است. با عنایت به نقش بی بدیل کار کرد بصیرت، دشمنان و مستکبران می کوشند این چراغ و قطب نما را از ملت ها بگیرند تا بسترهای سلطه خود را بگسترانند به همین دلیل از شگردها و شیوه های جنگ فرهنگی تمام عیار استکبار، غفلت آفرینی و انحراف مردم از واقعیت ها و حقایق است. بی بصیرت ها به سادگی در جنگ تهاجم فرهنگی در تله دشمنان گرفتار شده و گاه به ابزار دشمنان تبدیل می شوند.

تقویت روحیه ولایت مداری نیز از اصول راهبردی مقابله و مبارزه با دشمنان در تهاجم فرهنگی است، دشمنان اسلام و مستکبران می کوشند ولایتمداری را از مومنان بگیرند تا در میدان کارزار فرهنگی آنها را با شکست روبرو کنند

اعتماد نکردن به دشمنان و سازش نکردن با آنها از دیگر اصول راهبردی مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان است

برای مقابله با جنگ و تهاجم فرهنگی دشمنان در حوزه اجتماعی نیز باید اصول راهبردی خاص را در این حوزه به کار گرفت که اصل وحدت و همدلی از جمله آن اصول است، زیرا دشمنان برای تحقق اهداف خود تفرقه و فرقه گرایی را در راستای فرو پاشی ارز ش های الهی و تضعیف دین در جامعه در دستور کار خود قرار داده اند، لذا راه مقابله و مبارزه با این راهبرد و شگرد دشمنان اتحاد و همدلی مردم و امت اسلامی است.

تقویت روحیه خودباوری که زمینه ساز عزت و پیروزی مومنان است به عنوان سلاحی موثر در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان قلمداد می شود، زیرا یکی از اهداف دشمنان در کارزار فرهنگی تخریب روحیه خود باوری جامعه هدف است.

دشمنان با القای یأس و ناتوانی تلاش می کنند باور را از جامعه اسلامی بگیرند و آنان را ناتوان و به بیگانگان وابسته کنند. تقویت نظارت همگانی یا امر به معروف و نهی از منکر یکی از راهبردی ترین و کارساز ترین راه کارهای اجتماعی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان است.

برای مقابله با جنگ و تهاجم فرهنگی دشمنان توجه به اصول راهبردی علمی از ضرورت هاست، در این راستا یکی از اصول راهبردی برتری علمی است، زیرا چنانچه دین باوران به قله های عظیم علم و دانش و فن آوری‌های جدید دست یابند، سدی پولادین در مقابل تهاجم فرهنگی آنها و اهداف شومشان پدید می آورند.

از دیگر اصول: ترویج فرهنگ و امید و انتظار، پاسخ و رد شبهات، تحقیق و تفحص در اخبار و شنیده ها، مقابله عالمانه با سخنان باطل و نشر مطالب گمراه کننده، صبر و استقامت در عرصه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان است.

کلید واژه ها: دفاع فرهنگی دفاع مقدس راهبردها و راهکارها تعمیق باورها و ترویج ارزش های دینی گسترش ارزش های دینی و معادباوری بصیرت افزایی وحدت و همدلی


نظر شما :