اندیشه دفاعی - امنیتی

دفاع کار آمد فرهنگی امتداد دفاع مقدس؛ (ابعاد: ابزار و شیوه های تهاجم فرهنگی توسط دشمنان)؛ (۲)

سرتیپ دوم پاسدار دکتر عباسعلی فرزندی
۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۰ یادداشت تحلیلی
تعداد بازدید:۹۵
دفاع کار آمد فرهنگی امتداد دفاع مقدس؛ (ابعاد: ابزار و شیوه های تهاجم فرهنگی توسط  دشمنان)؛ (۲)

دفاع فرهنگی در عرصه تهاجم فرهنگی دشمنان: فراگیر است، به گروه خاصی محدود نمی شود، به دشمنان خارجی محدود نشده و مصادیق دیگری چون اهواء و امیال نفسانی و… را شامل می شود. اصولی بر دفاع فرهنگی حاکم است که مهمترین آن: نفی سلطه فرهنگی دشمنان، حاکمیت اخلاق و ارزش های انسانی و دوام و پیوستگی در دفاع فرهنگی است. در این راستا اطمینان به وعده الهی، تامین رضایت الهی و باورداشت حکمت الهی، کرامت انسان، کمال انسان، سو عاقبت دشمنان و ترک کنندگان دفاع و حسن عاقبت مدافعان دین الهی از اصولی است که متولیان عرصه دفاع فرهنگی باید به آنها توجه داشته باشند.

شهامت و عدم ترس از ملامت در عرصه خطیر نبرد و دفاع فرهنگی، امیدواری و یقین به وعده الهی و رستگاری از مهمترین شاخص هایی است که مجاهدان و مدافعان عرصه فرهنگی باید مورد توجه قرار داده و در این راه عزت‌آفرین با اقتدار مجاهدت نمایند. اشاره به این نکته ضروری است: مهم ترین محوری که دشمنان اسلام در عرصه تهاجم فرهنگی به آن می تازند، عقاید و آرمان های دینی جامعه است، زیرا اعتقادات زیر ساخت همه معارف و اندیشه های جامعه را شکل می دهد و مهم ترین سرمایه انسانی جامعه باورهای دینی آحاد جامعه است و جامعه ای که دچار آسیب و تردید در باور خود شود، عزت نفس، خود باوری، و استقلال و ثبات خود را نیز از دست می دهد. شبهه و تردید کاراترین شیوه تهدید فرهنگی در حوزه اعتقادی است که در طول تاریخ توسط دشمنان جوامع اسلامی علیه حق جویان به کار گرفته شده و امروز نیز در عرصه تهاجم سنگین فرهنگی به راه افتاده توسط نظام سلطه علیه ملت ایران این تهدید مورد توجه ویژه است. ترویج خرافات و باورهای باطل و بی پایه و اساس توسط دشمنان دنبال می شود تا جامعه را از حقیقت اسلام ناب دور دارند، زیرا جایگزینی خرافه به جای تفکر و اندیشه باعث می شود تا اقشار جامعه با غوطه ور شدن در امواج جهل از مسیر نورانی ارشاد و هدایت برخاسته از خدا پرستی فاصله بگیرند. ترویج فساد، بی بند و باری و هرزگی که مورد توجه ویژه دشمنان قرار دارد باعث می شود تا جامعه از درون متلاشی شود و کرامتش از بین برود. نظیر آنچه در سقوط آندلس روی داد، دشمنان با دروغ پردازی و افترا می کوشند رهبران و پیشگامان هدایتگر جامعه اسلامی را منزوی کرده و بین آنان با مردم فاصله ایجاد کنند.

هنجارشکنی در جامعه و بی اعتبار ساختن ارزش ها برای بی هویت ساختن ملت با ظرافت دنبال می شود.

دشمنان شیطان صفت با ایجاد روحیه نافرمانی میان مردم و واداشتن آنها به اعتراض علیه حکومت، زیر پاگذاشتن قوانین الهی، کارشکنی و ایجاد هرج و مرج به دنبال تحمیل سلطه خود در عرصه تهاجم فرهنگی هستند و این موضوع در شرایط کنونی با گسترش ابزارهای ارتباطی فضای جدیدی را برای آنها ایجاد کرده است. تاثیر بر اراده و افکار تصمیم سازان و نخبگان جامعه بعنوان یکی از عوامل تاثیر گذار در جامعه، از شیوه های دشمنان در عرصه تهاجم فرهنگی و رسوخ فرهنگی است، در حقیقت دشمنان با نفوذ در اراده و افکار نخبگان تلاش می کنند سرنوشت جامعه را در راستای امیال خود تغییر دهند. یکی از مهمترین و کاراترین و کم هزینه ترین شیوه هایی که دشمنان در عرصه تهاجم فرهنگی به کار گرفته اند تخریب چهره ی رهبران و نخبگان مومن و متعهد جامعه است، دشمنان می کوشند با تخریب چهره رهبران دینی آنان را منزوی کنند و مردم را از پیروی آنها بازدارند.

یکی از مهم ترین حربه ها در تهاجم دشمنان، ایجاد اختلاف و منازعه است تا از این رهگذر از اقتدار جامعه اسلامی بکاهند.

یکی از توطئه ها و اقدامات دشمنان فرهنگی دینی، ارائه الگوهای دروغین و انحرافی و بدلی در کنار و جایگزینی اسوه های فرهنگ دینی است، این توطئه همزمان با تخریب چهره رهبران دینی و منزوی کردن آنها دنبال می شود.

به طور کلی دشمنان در تهاجم فرهنگی در زمینه آسیب رساندن به فرهنگ دینی با هدف عوض کردن یا دگرگون کردن فرهنگ جامعه طراحی، برنامه ریزی و عمل می کنند، این دگرگونی در بخش اعتقادات و باور به منظور تغییر باورها نسبت به خدا، جهان و انسان دنبال می شود

دشمنان در بخش ارزش ها و گرایش ها به دنبال تغییر خوب و بد، ارزش و ضد اررزش ها در حوزه تمایلات و پای بندی به آنها هستند، در بخش رفتارها و کردارها دشمنان به دنبال تغییر الگوهای رفتاری جامعه هستند. در این راستا می توان نشر بذر جهالت در ذهن و ضمیر مردم، سلب قدرت تحلیل و بینش از آحاد جامعه، استخفاف فکری و فرهنگی، زینت دادن امور قبیح و منکر و تقبیح و زشت وانمود کردن معروف ها و ارزش ها، کاهش حساسیت مومنان به گسترش فساد، ترویج سبک زندگی غیر دینی را از شگردها، رویکرد ها، راهبردها و راهکارهای دشمنان در عرصه تهاجم فرهنگی دانست که باید راهبردها و راهکارهای مناسب مقابله در حوزه های پیشگیری و دفاع فعال را در این رویارویی برگزید.

کلید واژه ها: دفاع فرهنگی دفاع مقدس ابزار و شیوه های تهاجم فرهنگی دشمنان هنجارشکنی ارائه الگوهای دروغین وارونه نشان دادن ارزش ها دفاع فعال


نظر شما :