اندیشه دفاعی - امنیتی

دفاع کار آمد فرهنگی امتداد دفاع مقدس؛ (ضرورت شناختتن و شناساندن میدان کارزار)؛ (۱)

سرتیپ دوم پاسدار دکتر عباسعلی فرزندی
۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۲ یادداشت تحلیلی
تعداد بازدید:۴۹
دفاع کار آمد فرهنگی امتداد دفاع مقدس؛ (ضرورت شناختتن و شناساندن  میدان کارزار)؛ (۱)

سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس علاوه بر ضرورت یادآوری نام و یاد حماسه آفرینان آن دوران مشعشع که در مقابل تهاجم همه جانبه دشمنان انقلاب اسلامی با همه وجود وارد میدان شده و افتخار آفرینی های استثنایی نمودند، اما شرایطی را فراهم میکند تا وضعیت امروز جامعه، کشور و انقلاب اسلامی بررسی و تجزیه تحلیل شود و به پاس قدردانی از حماسه سازان دفاع مقدس همراستای با آن مدافعان به دفاع از ارزشهای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته شود. تهاجم، شبیخون و قتل عام فرهنگی در کنار فشار های همه جانبه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حرکتی است مرموزانه، حساب شده، همراه با برنامه ریزی دقیق و با استفاده از شیوه ها و ابزار و امکانات متعدد و متنوع که برای سست کردن باورها، دگرگونی ارزش ها، انحراف اندیشه ها، تغییر و تبدیل آداب و سنن ارزشی و نابودی اصول اخلاقی حاکم بر جامعه اسلامی از سوی دشمنان دنبال می شود. این تهاجم و نبرد ویرانگر در ابعاد گسترده در محورهای اصلی چون: اعتقادات، باورها، ارزش ها و گرایش ها جامعه دینی را هدف قرار داده است.

دشمنان برای از بین بردن باورهای دینی ملت سربلند ایران نهایت تلاش و کوشش را انجام می دهند، زیرا آنها بعد از دیدن هنر نمایی ها و حماسه های ملت ایران در جبهه های جنگ، بویژه تاثیر ارزش ها ی اسلامی و توجه مردم به آنها در دوران دفاع مقدس، دیدن آحاد رزمندگان، فداکاری و ایثار آنها پی بردند که تنها راه مبارزه با ملت آگاه، مومن و متعهد تهاجم فرهنگی است، ازاین رو با اسلحه بسیار خطرناک و بی صدا وارد میدان کارزار شده و با بهره گیری از رسانه ها و ابزار مختلف به یورش بر ضد این ملت پرداخته اند. به منظور مقابله با این هجوم خطرناک، ضمن شناخت عرصه کارزار، ترفندها وحیله های فرهنگ مهاجم و مهاجمان، ظرفیت های لازم را برای مقابله باآن فراهم نمود. در این عرصه کارزار باید با میدان داری مجاهدان متخصص و بهره گیری از ابزاری های فرهنگی و تمرکز بر اقدامات ایجابی و برگزیدن روش های کار آمد ضمن واکسینه نمودن اقشار جامعه مقدمات پیشرفت در حوزه فرهنگ خودی را فراهم آورد.

مسئولان کشور، اندیشمندان جامعه و دلسوزان انقلاب اسلامی به منظور ترویج فرهنگ دینی و ملی در تمامی زمینه ها باید چونان فرماندهان ایثارگر دفاع مقدس در خط مقدم قرار گیرند و در عمل نشان دهند که پای بند به ارزش های والای اسلامی هستند و در مقابل دشمنان عالمانه، هوشمندانه، مومنانه، و متعهدانه مجاهدت می کنند.

واقعیت این است که دفاع در عرصه فرهنگ یعنی باورها، ارزش ها و هنجارهای مورد تاکید جامعه بدون سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و اقدام در خور ضرورت و… مناسب موفقیت آمیز نخواهد بود، از این رو لازم و ضروری است که فرماندهان دفاع فرهنگی، عناصر اصلی اعتقادی و ارزشی فرهنگ اسلامی را بشناسند و بشناسانند و در این راستا فهم ارزش های دینی، تعلم این ارزش ها و سپس تعلیم و تبلیغ و ترویج آن مهم ترین وظایف ضروری و اجتناب ناپذیر آنان است دعوت یه ایمان به توحید و ارزش های زیرساختی جامعه اسلامی شان و وظیفه همه مصلحان فرهنگی است و تبلیغ و زمینه سازی برای وصول به مقصد و رسیدن به هدف نیز مکمل این وظیفه است. فرماندهان جبهه فرهنگی و مصلحان جامعه باید با شرح صدر، نصح و خیرخواهی و خشیت از خدا و عدم خشیت از غیر او در این کارزار وارد شوند و با روشنی و تذکر اهداف فرهنگی را دنبال کنند. مدیران و فرماندهان عرصه کارزار فرهنگی باید به این نکته محوری توجه کنند که همان گونه که حدود و ثغور بلاد مسلمین، مرزبانی و حراست نیاز دارد تا از هجمه های غافلگیر کنند. دشمنان مصون باشد، مرزهای فرهنگی جامعه اسلامی هم به مرزداری و پاسداری هوشمندانه نیازمند است تا از شبیخون مهاجمان فرهنگی محفوظ بماند. مرزبانان فرهنگی در زمینه عناصر ریشه ای و زیربنایی فرهنگ دینی اعم از مبانی اعتقادی و هم چنین ارزش های آن لازم است ضمن تقویت پایه های فهم دینی بر اساس یقین با نفوذ شک و ترویج شک گرایی مبارزه کنند و بهترین راه برای مبارزه با امواج سهمگین شبهه، شک و… این است که شناخت آحاد جامعه از باورها، ارزش ها، هنجارها، دینی و انقلابی تقویت شود. شایعه پراکنی، فساد، تقدس زدایی از ارزش ها، اختلاف افکنی: ترویج مظاهر، نمادها، شعائر، الگوها و شعارهای غیردینی و انحرافی، ایجاد تردید، جنگ روانی و تبلیغاتی، تحریف در انواع و موضوعات مختلف، تخریب شخصیت مدافعان فرهنگی، تخریب شخصیت ملتزمان به فرهنگ دینی، ترویج روحیه ی غفلت، ایجاد ترویج، فرقه گرایی و… برخی از محورها و ابزار های تهاجم فرهنگی دشمنان است که برای مقابله با آنها نیازمند توجه در میدان کارزار با مهاجمان و به نمایش گذاشتن دفاع کارآمد فرهنگی و تبدیل جنگ نابرابر دشمنان به دفاع مقدس در این عرصه است، چاره کاردفاع پیشگیرانه و فعال است که به آن پرداخته می شود.

کلید واژه ها: دفاع فرهنگی دفاع مقدس ارزش های اسلامی جنگ روانی و تبلیغاتی دفاع پیشگیرانه و فعال


نظر شما :