سلسله یادداشت ها پیرامون مکتب و اندیشه دفاعی – امنیتی جمهوری اسلامی ایران؛(۱)

آثار وجود امنیت از منظر امام خامنه ای (مدظله العالی)؛(۱۰)

سرتیپ دوم پاسدار دکتر عباسعلی فرزندی
تعداد بازدید:۴۰۳
آثار وجود امنیت از منظر امام خامنه ای (مدظله العالی)؛(۱۰)

سرتیپ دوم پاسدار دکتر عباسعلی فرزندی و حمید کبیری شاه آبا د

با همکاری آقای حمید صادقی

مقدمه:

از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) امنیت از اساسی ترین نیاز های مردم و جزء حقوق مسلم آنان است که کاملاً عینی، واقعی و ملموس است و اگر وجود نداشته باشد، هیچ کاری حتی عبادت خداوند هم برای مردم امکان پذیر نیست. بنابراین، ضرورت وجود امنیت برای تداوم حیات جامعه و انجام فعالیت های اقتصادی، علمی و اجتماعی مورد تأکید ایشان است و در کل ایشان شرط حرکت اجتماعی جامعه و کشور را وجود امنیت می دانند. بدون امنیت هیچ اقدامی ممکن نیست و رشته های یک مملکت ازهم گسسته خواهد شد.

امنیت در جامعه، از منظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، می‌‌تواند سه دستاورد مهم و اساسی برای بشر داشته باشد:

۱- گسترش عدالت و بندگی خدا

«امنیت، موضوع مهمی است، و نقش آن در زندگی اجتماعی، نقش بسیار بالایی است. آحاد ملت، برای اینکه بتوانند در محیط کسب و کار، فعالیت اجتماعی و زندگی خصوصی، کار صحیح خود را انجام دهند و حتی به عبادت خدا با دل آرام و خاطر جمع مشغول باشند، محتاج امنیت اند».

«اگر ولایت اسلامی باشد، زندگی زیر سایه امیر المومنین علیه السلام، برای همه حاصل خواهد شد - برای مومن، برای فاسق و برای کافر - حتی کفار هم در آن، راحت زندگی می کنند، این جور نیست که در آن، فقط آدم های پرهیزگار، راحت باشند، غیر پرهیزگار هم از امنیت آن محیط، از مساوات، از عدالت و از آرامش معنوی در آن محیط، استفاده می کنند».

۲- آرامش روانی:

«چون می داند این کار خیر و این عمل نیک در آنجا منتظر اوست. «و نحرص علی وشک اللحاق بک»، دلمان می‌‌خواهد هرجه زود تر به آن برسیم. در چنین حالتی، انسان در مقابل حوادث دنیا و در برابر مرگ، امنیت روانی پیدا می کند. مرگ برای همه انسان ها هولناک است، اما وقتی انسان چنین حالتی پیدا کرد، در مقابل مرگ امنیت روانی پیدا می‌کند، دیگر از مرگ، ترس و واهمه ای ندارد، می داند آن طرف، چنین دست آورد مهمی وجود دارد. اگر من و شما بتوانیم این نیت خیر را انجام دهیم، از عبادات شخصی و اعمال شخصی بالا تر است».

۳ -رشد علمی و اقتصادی:

«اگر امنیت نباشد، فعالیت اقتصادی هم دیگر نخواهد بود. اگر امنیت نباشد، عدالت اجتماعی هم نخواهد بود. اگر امنیت نباشد، دانش و پیشرفت علمی هم نخواهد بود».

«اگر وحدت ملی و امنیت ملی تامین شد، دولت هم مجال پیدا می کند که کار های خود، مسئولیت های خود، وظایف بزرگ خود، برنامه های سازنده خود را اجرا کند. می‌تواند به اقتصاد مردم برسد، به اشتغال مردم برسد، به مسائل زندگی مردم رسیدگی کند، به مسئله فرهنگ کشور رسیدگی کند».

«در فضای امنیت است که هم تلاش علمی، هم تلاش اقتصادی، هم روحیه و نشاط و هم همه فعالیت های یک کشور می تواند به درستی برنامه ریزی بشود و با دقت دنبال شود وبه نتایج خود برسد».

«امنیت یک زمینه برای همه موفقیت ها و پیشرفت هاست».

همچنین «یک ملت برای اینکه قله های کمال مادی و معنوی و قله های عزت و شرافت را فتح کند، به امنیت و به آسوده خیالی از تهاجم دشمنان احتیاج دارد. بدون احساس امنیت و بدون حضور آرامش و اطمینان، در هیچ کشوری نه علم می تواند پیشرفت کند، نه مقامات معنوی و اخلاقی ملت ها می تواند به آن نقطه مطلوب برسد. دنیا و آخرت را با امنیت می توان تأمین کرد

امنیت، موضوع مهمی است، و نقش آن در زندگی اجتماعی، نقش بسیار بالایی است. آحاد ملت، برای اینکه بتوانند در محیط کسب و کار، فعالیت اجتماعی و زندگی خصوصی، کار صحیح خود را انجام دهند و حتی به عبادت خدا با دل آرام و خاطر جمع مشغول باشند، محتاج امنیت اند. (مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ۲۹/‏۴/‏۱۳۷۳)

اگر ولایت اسلامی باشد، زندگی زیر سایه امیر المومنین علیه السلام، برای همه حاصل خواهد شد- برای مومن، برای فاسق و برای کافر- حتی کفار هم در آن، راحت زندگی می کنند، این جور نیست که در آن، فقط آدم های پرهیزگار، راحت باشند، غیر پرهیزگار هم از امنیت آن محیط، از مساوات، از عدالت و از آرامش معنوی در آن محیط، استفاده می کنند. (مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ۱۶/‏۱/‏۱۳۷۸)

چون می داند این کار خیر و این عمل نیک در آنجا منتظر اوست. «و نحرص علی وشک اللحاق بک»، دلمان می خواهد هرجه زود تر به آن برسیم. در چنین حالتی، انسان در مقابل حوادث دنیا و در برابر مرگ، امنیت روانی پیدا می کند. مرگ برای همه انسان ها هولناک است، اما وقتی انسان چنین حالتی پیدا کرد، در مقابل مرگ امنیت روانی پیدا می کند، دیگر از مرگ، ترس و واهمه ای ندارد، می داند آن طرف، چنین دست آورد مهمی وجود دارد. اگر من و شما بتوانیم این نیت خیر را انجام دهیم، از عبادات شخصی و اعمال شخصی بالا تر است. (مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ۱۵/‏۵/‏۱۳۸۲)

اگر امنیت نباشد، فعالیت اقتصادی هم دیگر نخواهد بود. اگر امنیت نباشد، عدالت اجتماعی هم نخواهد بود. اگر امنیت نباشد، دانش و پیشرفت علمی هم نخواهد بود. (مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ۶/‏۱/‏۱۳۷۹)

اگر وحدت ملی و امنیت ملی تامین شد، دولت هم مجال پیدا می کند که کار های خود، مسئولیت های خود، وظایف بزرگ خود، برنامه های سازنده خود را اجرا کند. می تواند به اقتصاد مردم برسد، به اشتغال مردم برسد، به مسائل زندگی مردم رسیدگی کند، به مسئله فرهنگ کشور رسیدگی کند. (مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ۲۶/‏۱/‏۱۳۷۹)

در فضای امنیت است که هم تلاش علمی، هم تلاش اقتصادی، هم روحیه و نشاط و هم همه فعالیت های یک کشور می تواند به درستی برنامه ریزی بشود و با دقت دنبال شود وبه نتایج خود برسد. (مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ۱۸/‏۷/‏۱۳۷۹)

امنیت یک زمینه برای همه موفقیت ها و پیشرفت هاست. (مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ۱۸/‏۸/‏۱۳۸۶)

یک ملت برای اینکه قله های کمال مادی و معنوی و قله های عزت و شرافت را فتح کند، به امنیت و به آسوده خیالی از تهاجم دشمنان احتیاج دارد. بدون احساس امنیت و بدون حضور آرامش و اطمینان، در هیچ کشوری نه علم می تواند پیشرفت کند، نه مقامات معنوی و اخلاقی ملت ها می تواند به آن نقطه مطلوب برسد. دنیا و آخرت را با امنیت می توان تأمین کرد. (مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ۲/‏۸/‏۱۳۸۶)

نتیجه گیری:

امنیت در جامعه، از منظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، می تواند سه دست آورد مهم و اساسی برای بشر داشته باشد:

۱- گسترش عدالت و بندگی خدا

۲- آرامش روانی:

۳ -رشد علمی و اقتصادی:

آثار وجود امنیت از دیدگاه مقام معظم رهبری

امنیت، موضوع مهمی است، و نقش آن در زندگی اجتماعی، نقش بسیار بالایی است. آحاد ملت، برای اینکه بتوانند در محیط کسب و کار، فعالیت اجتماعی و زندگی خصوصی، کار صحیح خود را انجام دهند و حتی به عبادت خدا با دل آرام و خاطر جمع مشغول باشند، محتاج امنیت اند.

اگر ولایت اسلامی باشد، زندگی زیر سایه امیر المومنین علیه السلام، برای همه حاصل خواهد شد- برای مومن، برای فاسق و برای کافر- حتی کفار هم در آن، راحت زندگی می کنند، این جور نیست که در آن، فقط آدم های پرهیزگار، راحت باشند، غیر پرهیزگار هم از امنیت آن محیط، از مساوات، از عدالت و از آرامش معنوی در آن محیط، استفاده می کنند.

چون می داند این کار خیر و این عمل نیک در آنجا منتظر اوست. «و نحرص علی وشک اللحاق بک»، دلمان می خواهد هرجه زود تر به آن برسیم. در چنین حالتی، انسان در مقابل حوادث دنیا و در برابر مرگ، امنیت روانی پیدا می کند. مرگ برای همه انسان ها هولناک است، اما وقتی انسان چنین حالتی پیدا کرد، در مقابل مرگ امنیت روانی پیدا می کند، دیگر از مرگ، ترس و واهمه ای ندارد، می داند آن طرف، چنین دست آورد مهمی وجود دارد. اگر من و شما بتوانیم این نیت خیر را انجام دهیم، از عبادات شخصی و اعمال شخصی بالا تر است.

اگر امنیت نباشد، فعالیت اقتصادی هم دیگر نخواهد بود. اگر امنیت نباشد، عدالت اجتماعی هم نخواهد بود. اگر امنیت نباشد، دانش و پیشرفت علمی هم نخواهد بود.

اگر وحدت ملی و امنیت ملی تامین شد، دولت هم مجال پیدا می کند که کار های خود، مسئولیت های خود، وظایف بزرگ خود، برنامه های سازنده خود را اجرا کند. می تواند به اقتصاد مردم برسد، به اشتغال مردم برسد، به مسائل زندگی مردم رسیدگی کند، به مسئله فرهنگ کشور رسیدگی کند.

در فضای امنیت است که هم تلاش علمی، هم تلاش اقتصادی، هم روحیه و نشاط و هم همه فعالیت های یک کشور می تواند به درستی برنامه ریزی بشود و با دقت دنبال شود وبه نتایج خود برسد.

امنیت یک زمینه برای همه موفقیت ها و پیشرفت هاست.

یک ملت برای اینکه قله های کمال مادی و معنوی و قله های عزت و شرافت را فتح کند، به امنیت و به آسوده خیالی از تهاجم دشمنان احتیاج دارد. بدون احساس امنیت و بدون حضور آرامش و اطمینان، در هیچ کشوری نه علم می تواند پیشرفت کند، نه مقامات معنوی و اخلاقی ملت ها می تواند به آن نقطه مطلوب برسد. دنیا و آخرت را با امنیت می توان تأمین کرد.

منابع:

بیانات حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)

کلید واژه ها: امنیت آثار امام خامنه ای(مدظله العالی) بندگی و عبودیت عدالت آرامش رشد پیشرفت و تعالی


نظر شما :