درآمدی بر اندیشه دفاعی- امنیتی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران(۵۰)

« مقوم های تحقق دفاع؛(۴) انقلابی گری (راهبردها و راهکارها)»

سرتیپ دوم پاسدار دکتر عباسعلی فرزندی
۲۳ تیر ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۷ یادداشت های علمی
تعداد بازدید:۲۲۱
« مقوم های تحقق دفاع؛(۴) انقلابی گری (راهبردها و راهکارها)»

انقلاب از اصطلاحاتی است که هم در زبان عربی و هم در زبان فارسی به معنای «حرکت دورانی، منظم و قانونمند» و «تحول و دگرگون شدن استفاده شده است.(فاضلی نیا، ۱۳۸۶، ص ۱۰)

در قرآن مجید نیز انقلاب در دو معنای «رجوع و بازگشت» و «تحول و دگرگون شدن» به کار رفته است.

خداوند متعال در سوره آل عمران آیه ۱۴۴ می فرمایند: … أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَی أَعْقَابِکُمْ وَمَنْ یَنْقَلِبْ عَلَی عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئًا…: … آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به عقب برمی‌گردید؟ (و اسلام را رها کرده به دوران جاهلیّت و کفر بازگشت خواهید نمود؟) و هر کس به عقب باز گردد، هرگز به خدا ضرری نمی‌زند...

همچنین خداوند متعال در سوره رعد آیه ۱۱ می فرمایند: … إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ:

بدرستیکه خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند! و هنگامی که خدا اراده سوئی به قومی (بخاطر اعمالشان) کند، هیچ چیز مانع آن نخواهد شد؛ و جز خدا، سرپرستی نخواهند داشت!

انقلابی گری از مفاهیم مهم و اساسی است که در دین اسلام، آموزه های دینی و در نظریات امامین انقلاب اسلامی به عنوان اسناد بالادستی و لازم الرعایه به صورت مستمر و ویژه مورد عنایت و توجه قرار گرفته است.

نکته قابل توجه آنکه با توجه به اینکه مکتب اسلام و سایر مکاتب بشری دارای تفاوت ها و تضادهای ماهوی، مبنایی، اساسی و… هستند به همین سبب تعاریف و مفاهیمی که آنان از انقلاب، انقلابی گری و… ارائه می کنند (افراط، تندروی، باقانونی، بی جهت، بدون هدف و برنامه ریزی اقدام به کاری کردن و…) با تعاریف انقلابی گری از منظر مکتب اسلام ارائه می کند (قانونمداری، ترس نداشتن، ملاحظه نکردن، عمل گرایی، پذیرش نقد عالمانه، مشی صحیح و عاقلانه و پُرانگیزه و پُرامید و شجاعانه به سمت اهداف والا، مسئولیت پذیری و…) کاملاً متضاد و مغایر است.

نکته قابل تأمل آنکه از آنجا که جبهه استکبار جهانی و نظام سلطه بین الملل با پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی منافع، مطامع و… خود را در خطر اساسی و در حال تضعیف و از بین رفتن می دیدند همواره سعی کرده اند با شبهه افکنی، تردیدافکنی و… مفهوم و ابعاد وجودی موضوع انقلابی گری، ملت ایران اسلامی و به ویژه جوانان مؤمن و انقلابی را از مسیر انقلاب و مفاهیم مرتبط با آن دور و به سمت اهداف، امیال و… خود سوق دهند. اما با عنایت خداوند متعال، رهنمودهای حکیمانه امامین انقلاب اسلامی و بصیرت ملت مؤمن و انقلابی ایران اسلامی همواره نقشه ها و اهداف دشمنان نقش بر آب و خنثی شده است و خواهد شد.

از آنجا که در اسناد بالادستی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی علاوه بر شناخت موضوع (مفهوم شناسی)، دلایل وجود (اهمیت و ضرورت) و چگونگی دستیابی (راهبردها و راهکارها) توجه شده است در همین راستا، راهبردها و راهکارهای انقلابی گری از منظر اسناد بالادستی بررسی می شود:

  1. حفظ وحدت و همگرایی

خداوند متعال در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران در رابطه با وحدت و همگرایی به عنوان یکی از مهم ترین راهبردها و راهکارهای انقلابی گری می فرمایند:

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا…: همگی به رشته (دین) خدا چنگ زده و به راههای متفرّق نروید...

در اندیشه حضرت امام خمینی (ره) حفظ وحدت و همگرایی از مهم ترین راهبردها و راهکارهای انقلابی گری محسوب می شود. ایشان در این رابطه فرموده اند: «اگر بخواهید اسلام و حکومت الله بر قرار باشد و دست استعمار و استثمارگرانِ خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الاهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید؛ و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقای آن است، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است… امروز و در آتیه نیز آنچه برای ملت ایران و مسلمانان جهان باید مطرح باشد و اهمیت آن را در نظر گیرند، خنثی کردن تبلیغات تفرقه افکنِ خانه برانداز است. توصیه این جانب به مسلمین و خصوص ایرانیان به ویژه درعصر حاضر، آن است که در مقابل این توطئه ها عکس العمل نشان داده و به انسجام و وحدت خود، به هر راه ممکن افزایش دهند و کفار و منافقان را مأیوس نمایند.«(وصیت نامه حضرت امام خمینی (ره))

حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) نیز در این رابطه می فرمایند:

«ما معتقدیم که اسلام، وحدت مسلمین و اتحاد نیروهای مؤمن به خدا و موحد را یکی از فرایض قرار داده است. … مسأله این است که وحدت اسلامی و وحدت بینش و نظر و سخن مسلمین، برای استکبار و در رأس آن، امریکای غدّار و ابزارهای او در دستگاه حاکمیت سلطه در عالم، خطرناک است. این، حقیقتی است که امام بزرگوار ما بارها آن را بیان کرد .»(۶۹/۳/۱۶)

  1. مردمی بودن

مردمی بودن از مهم ترین راهبردها و راهکارهای انقلابی گری در اندیشه حضرت امام خمینی (ره) محسوب می شود. ایشان در این رابطه فرموده اند: «امروز روزی است که باید حفظ کنید شما اسلام را، اسلام را باید حفظ کنید. حفظ اسلام به این است که اعمالتان را تعدیل کنید، با مردم رفتار خوب بکنید، برادر باشید با مردم، مردم را این طور حساب نکنید.... شما هم از همین مردمید، از همین جمعیتید، شما کاری نکنید که مردم از شما بترسند، شما کاری بکنید که مردم به شما متوجه بشوند، کاری بکنید که مردم محبت به شما بکنند، پشتیبان شما باشند. اگر مردم پشتبیان یک حکومتی باشند، این حکومت سقوط ندارد، اگر یک ملت پشتیبان یک رژیمی باشند، آن رژیم از بین نخواهد رفت.» (صحیفه نور، ج۷ ص ۲۵۳)

  1. مقابله با نفوذ

در اندیشه حضرت امام خمینی (ره) مقابله با نفوذ از مهم ترین راهبردها و راهکارهای انقلابی گری محسوب می شود. ایشان در این رابطه فرموده اند:

«… در این زمان که مخالفین اسلام و جمهوری اسلامی کمر به براندازی اسلام بسته اند و از هر راه ممکن برای این مقصد شیطانی کوشش می نمایند، و یکی از راه های بااهمیت برای مقصد شوم آنان و خطرناک برای اسلام… نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار… است.... لازم است همه با هوشیاری این قسم توطئه را خنثی نمایند.» (وصیت نامه حضرت امام خمینی (ره))

  1. نفی هرج و مرج طلبی

در اندیشه حضرت امام خمینی (ره) ایستادگی در مقابل استکبار و مخالفت با نظام سلطه از مهم ترین راهبردها و راهکارهای انقلابی گری است. ایشان در این رابطه می فرمایند:

«شما خیال نکنید که حالایی که انقلاب شده پس ما هر کاری دلمان می خواهد بکنیم. ضد انقلابی ها جزء شماها می شوند، شما هم نمی شناسید آنها را، تحریک هم می کنند، می ریزید می شکنید و یک مملکت را این طوری نمایش می دهید که اینجا هرج و مرج است، یک مملکت هرج و مرجی است… آداب اسلامی این است که هر کسی موظف بداند خودش را به اینکه حفظ حدود و ثغور را بکند، نه اینکه هرکس هر کاری، هر کمیته ای دلش می خواهد هر کاری بکند، از او بپرسند چرا، می گوید انقلاب است. هر پاسداری هر کاری دلش می خواهد بکند از او بپرسند، می گوید این انقلاب است. هر جوانی هر کاری می خواهد بکند، بگوید انقلاب است، معنایش این است که اصلاً انقلاب آن هم انقلاب اسلامی هرج و مرج است، انقلاب اسلامی حکومت جنگل است. این غلط است باید موازین داشته باشد.» (صحیفه نور، ج ۱۰ ص ۱۳۷)

  1. عادت به ساده زیستی و پرهیز از حب مال و مقام

در اندیشه حضرت امام خمینی (ره) عادت به ساده زیستی و پرهیز از حب مال و مقام از مهم ترین از مهم ترین راهبردها و راهکارهای انقلابی گری محسوب می شود. ایشان در این رابطه فرموده اند:

«اگر بخواهید بی خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان و سلاح های پیشرفته آنان و شیاطین و توطئه های آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را ازمیدان به در نکند خود را به ساده زیستن عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید.» (صحیفه نور، ج ۱۹ ص ۱۱)

  1. گسترش جبهه ی انقلاب اسلامی

از منظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) گسترش جبهه ی انقلاب اسلامی از مهم ترین راهبردها و راهکارهای انقلابی گری محسوب می شود. معظم له در این رابطه می فرمایند:

«جبهه‌ی انقلاب را گسترش بدهید، یارگیری کنید؛ حذف نکنید؛ صِرف اختلاف سلیقه و اختلاف نظر درباره‌ی فلان مسئله موجب طرد نشود. بعضی هستند که به اسلام و انقلاب و نظام اسلامی و به خیلی از خصوصیّاتی که شما به آن اهمّیّت میدهید معتقدند، در فلان مسئله‌ی خاص با شما موافق نیستند؛ این نباید موجب بشود که شما او را طرد کنید، از دایره‌ی انقلابی‌گری خارج بدانید. هر چه میتوانید جبهه‌ی انقلاب را گسترش بدهید، جذب کنید؛ البتّه منظورم جذب منافق نیست، جذب آدم بی‌اعتقاد نیست؛ جذب آدم معتقدی است که با شما اختلاف سلیقه دارد .»(۹۹/۲/۲۸)

  1. ایستادگی در مقابل استکبار و مخالفت با نظام سلطه

در اندیشه حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) ایستادگی در مقابل استکبار و مخالفت با نظام سلطه از مهم ترین راهبردها و راهکارهای انقلابی گری است. معظم له در این رابطه می فرمایند:

» باید … به انقلاب خود افتخار کنیم و از عمل کردن به هنجارهای ملی یعنی هنجارهای برآمده از انقلاب، نظیر ایستادگی در مقابل استکبار، ظلم‌ستیزی و مخالفت با نظام سلطه، احساس عزت کنیم .»(۴/‏۶/‏۹۶)

  1. ضرورت انقلابی بودن دانشگاه

از منظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) انقلابی بودن دانشگاه از مهم ترین راهبردها و راهکارهای انقلابی گری است. معظم له در این رابطه می فرمایند:

«… دانشگاه اگر در خدمت انقلاب باشد خیلی مهم است؛ از خیلی از قشرهای دیگر تأثیرش بیشتر است. اوّلاً همه جوانند، کم تعلّقند، آماده به کارند، ذهن فعّالی دارند، فهیمند؛ اینها خیلی نکات مهمّی است؛ بعد هم بر روی محیط جامعه تأثیر دارند؛ یعنی دانشجوی انقلابی میتواند روی محیط پیرامونی خودش اثر بگذارد؛ اوّلش خانواده است، بعد مرتبطینند، بعد دوستان، و در محیط اجتماعی اثر میگذارد؛ لذا برای اینکه دانشگاه را از هویّت انقلابی خالی کنند و خلاص بکنند، خیلی تلاش کردند، خیلی کار کردند، خیلی سیاست ورزی کردند در این زمینه. متأسّفانه از داخل خود ما هم در مواردی کمک شد به اینها که بتوانند دانشگاه را انقلاب زدایی کنند؛ یعنی روحیّه‌ی انقلابی، روحیّه‌ی حزب‌اللّهی، روحیّه‌ی مبارزه از محیط دانشجویی گرفته بشود .»(۹۶/۳/۱۷)

در یک نگاه کلی می توان گفت انقلابی گری از مهم ترین موضوعاتی است که همواره مورد اسناد بالادستی بوده است:

از منظر اسناد بالادستی حفظ وحدت و همگرایی از مهم ترین راهبردها و راهکارهای انقلابی گری محسوب می شود.

مردمی بودن از مهم ترین از راهبردها و راهکارهای انقلابی گری از منظر اسناد بالادستی است.

از منظر اسناد بالادستی مقابله با نفوذ از مهم ترین راهبردها و راهکارهای انقلابی گری محسوب می شود.

ایستادگی در مقابل استکبار و مخالفت با نظام سلطه از مهم ترین راهبردها و راهکارهای انقلابی گری از منظر اسناد بالادستی است.

از منظر اسناد بالادستی عادت به ساده زیستی و پرهیز از حب مال و مقام از مهم ترین از مهم ترین راهبردها و راهکارهای انقلابی گری محسوب می شود.

از منظر اسناد بالادستی گسترش جبهه ی انقلاب اسلامی از مهم ترین راهبردها و راهکارهای انقلابی گری است.

از منظر اسناد بالادستی ایستادگی در مقابل استکبار و مخالفت با نظام سلطه از مهم ترین راهبردها و راهکارهای انقلابی گری است.

انقلابی بودن دانشگاه از مهم ترین راهبردها و راهکارهای انقلابی گری از منظر اسناد بالادستی محسوب می شود.

در نهایت می توان گفت از آنجا که اسلام، آموزه های دینی و… به عنوان اسناد بالادستی با دیدی جامعه نگر به انسان و جوامع بشری می نگرند و همواره سعادت و پیشرفت آنان را مورد توجه قرار داده اند، به همین سبب می توان گفت راهبردها و راهکارهای تحقق انقلابی گری نیز در آن اسناد موجود می باشد.

به همین سبب بر نخبگان، اندیشمندان و صاحبان خرد است تا با تشکیل اتاق های اندیشه ورز و تجمیع نظرات نخبگی و کارشناسی، راهبردها و راهکارهای انقلابی گری را احصاء کنند تا از این طریق ضمن هموار شدن تحقق انقلابی گری در جامعه، تعاریف، مفاهیم و… اشتباه و غیرحقیقی ارائه شده و تلقینی سایر مکاتب بشری نیز مشخص شود و زمینه تمیز موضوعات، مفاهیم حقیقی از غیرحقیقی، شبهات و… هموار شود و در نهایت عزت، اقتدار و امنیت ایران اسلامی تضمین و تثبیت شود.

اهم منابع و مأخذ

  1. قرآن
  2. نهج البلاغه
  3. صحیفه امام (ره)
  4. بیانات و رهنمودهای حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)
  5. فاضلی نیا، نفیسه، ایدئولوژی تشیع، انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی، قم، پانزده خرداد، شماره ۹، ۱۳۸۸
  6. http://farsi.khamenei.ir
  7. http://farsi.rouhollah.ir
  8. و…

کلید واژه ها: اندیشه دفاعی- امنیتی انقلابی گری حفظ وحدت و همگرایی مردمی بودنم مقابله با نفوذ ایستادگی و مقاومت همه جانبه دکتر فرزندی


نظر شما :