درآمدی بر اندیشه دفاعی- امنیتی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران(۴۸)

« مقوم های تحقق دفاع؛(۴) انقلابی گری (مفهوم شناسی)»

سرتیپ دوم پاسدار دکتر عباسعلی فرزندی
۲۳ تیر ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۸ یادداشت های علمی
تعداد بازدید:۲۲۴
« مقوم های تحقق دفاع؛(۴) انقلابی گری (مفهوم شناسی)»

‌‌‌‌‌‌‌انقلابی گری از مفاهیم مهم و اساسی است که در دین اسلام، آموزه های دینی و در نظریات امامین انقلاب اسلامی به صورت مستمر ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

باید توجه داشت مفاهیم ارائه شده توسط مکتب اسلام و مکاتب غربی دارای تفاوت های اساسی و مبنایی است. از منظر صاحبنظران و اندیشمندان غربی انقلابی گری با مفاهیمی همچون افراط، تندروی، باقانونی، بی جهت، بدون هدف و برنامه ریزی اقدام به کاری کردن و… معنا شده است اما از منظر مکتب اسلام و آموزه های دینی انقلابی گری دارای مفاهیمی همچون قانونمداری، ترس نداشتن، ملاحظه نکردن، عمل گرایی، پذیرش نقد عالمانه، مشی صحیح و عاقلانه و پُرانگیزه و پُرامید و شجاعانه به سمت اهداف والا، مسئولیت پذیری و… معنا شده است.

از آنجا که واکاوی مفهوم انقلابی گری از منظر اسناد بالادستی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت است در همین راستا مفهوم انقلابی گری بررسی می شود:

  1. توکل به خدا

از منظر حضرت امام خمینی (ره) پاسداری از اسلام از مهم ترین ویژگی های انقلابی گری محسوب می شود. ایشان در این رابطه فرموده‌اند:

«ما به قدرت طبیعی بر این مشاکل و بر این مصیبت‌هایی که وارد شده است فائق نیامده ایم برای این‌که قدرت ما به حسب طبیعتیم قدرت بسیار ناچیزی بود در مقابل قدرت‌های بسیار بزرگ مثل قدرت آمریکا و قدت شاه سابق با آن ابزاری که اینها در دست داشتند مابه اینها که غلبه کردیم، ملت ما که در این نهضت پیروز شد این فقط برای اتکال به خدا بود…» (صحیفه نور، جلد ۵، ص ۲۶۲)

  1. آمادگی مقابله با دشمن

از مهم ترین ویژگی های انقلابی گری از منظر قرآن مجید می توان به آمادگی مقابله با دشمن اشاره کرد. خداوند متعال در سوره نسا آیه ۷۱ می فرمایند:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ فَانفِرُوا ثُبَاتٍ أَوْ انفِرُوا جَمِیعًا: ای کسانی که ایمان آورده اید سلاح خود را بر گیرید وسپس دسته دسته یا یک پارچه به سوی جهاد حرکت کنید.

  1. صبر و استقامت

از مهم ترین ویژگی های انقلابی گری از منظر قرآن مجید می توان به صبر و استقامت در برابر دشمنان اشاره کرد. خداوند متعال در سوره فصلت آیه ۳۰ می فرمایند:

إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ:

به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: «نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است!

  1. شدت عمل در برابر دشمنان و مهربانی و شفقت درباره خودی ها

از مهم ترین ویژگی های انقلابی گری از منظر قرآن مجید می توان به شدت عمل در برابر دشمنان و مهربانی و شفقت درباره خودی ها اشاره کرد. خداوند متعال در سوره فتح آیه ۲۹ می فرمایند:... أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم: در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند.

  1. پاسداری از اسلام

در اندیشه حضرت امام خمینی (ره) پاسداری از اسلام از مهم ترین ویژگی های انقلابی گری محسوب می شود. ایشان در این رابطه فرموده اند:

«اینک که به توفیق و تأیید خداوند، جمهوری اسلامی با دست توانای ملت متعهد پایه ریزی شده، و آنچه در این حکومت اسلامی مطرح است اسلام و احکام مترقی آن است، برملت عظیم الشأن ایران است که درتحقق محتوای آن به جمیع ابعاد و حفظ و حراست آن بکوشند که حفظ اسلام در رأس تمام واجبات است، که انبیای عظام از آدم علیه السلام تا خاتم النبیین صلی الله علیه وآله وسلم در راه آن کوشش و فداکاری جانفرسا نموده اند و هیچ مانعی آنان را از این فریضه بزرگ بازنداشته؛ و همچنین پس از آنان اصحاب متعهد و ائمه اسلام علیهم صلوات الله با کوشش های توان فرسا تا حد نثار خون خود در حفظ آن کوشیده اند. و امروز بر ملت ایران، خصوصاً، و بر جمیع مسلمانان، عموماً، واجب است این امانت الاهی را که در ایران به طور رسمی اعلام شده و در مدتی کوتاه نتایج عظیمی به بار آورده، با تمام توان حفظ نموده و در راه ایجاد مقتضیات بقای آن و رفع موانع و مشکلات آن کوشش نمایند.» (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۴۲۳)

  1. انقلابی گری؛ مشی صحیح و عاقلانه و پُرانگیزه و پُرامید و شجاعانه به سمت اهداف والا

از منظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) انقلابی گری؛ مشی صحیح و عاقلانه و پُرانگیزه و پُرامید و شجاعانه به سمت اهداف والا محسوب می شود. معظم له در این رابطه می فرمایند:

«انقلابیگری به معنای ویرانگری نیست. انقلابیگری یک مشی صحیح و عاقلانه و پُرانگیزه و پُرامید و شجاعانه به سمت اهداف والا است؛ این تعریف و معنای انقلابیگری است؛ و این فقط در بستر و مسیر نظام اسلامی یعنی نظام موجود امکان‌پذیر است؛ خارج از این امکان‌پذیر نیست. انقلابیگری، ساختارشکنی نیست؛ تخریب نظامِ ناشی از انقلاب نیست .«(۷/‏۳/‏۹۷)

  1. نیروی انسانی انقلابی جوان؛ مهم‌ترین ظرفیّت امیدبخش کشور

از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) نیروی انسانی انقلابی جوان؛ مهم‌ترین ظرفیّت امیدبخش کشور محسوب می شود. معظم له در این رابطه می فرمایند:

«مهم‌ترین ظرفیّت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است. جمعیّت جوان زیر ۴۰ سال که بخش مهمّی از آن نتیجه‌ی موج جمعیّتی ایجادشده در دهه‌ی ۶۰ است، فرصت ارزشمندی برای کشور است. ۳۶ میلیون نفر در سنین میانه‌ی ۱۵ و ۴۰ سالگی، نزدیک به ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی، رتبه‌ی دوّم جهان در دانش‌آموختگان علوم و مهندسی، انبوه جوانانی که با روحیه‌ی انقلابی رشد کرده و آماده‌ی تلاش جهادی برای کشورند، و جمع چشمگیر جوانان محقّق و اندیشمندی که به آفرینشهای علمی و فرهنگی و صنعتی و غیره اشتغال دارند؛ اینها ثروت عظیمی برای کشور است که هیچ اندوخته‌ی مادّی با آن مقایسه نمیتواند شد .«(۹۷/۱۱/۲۲) ‌‌‌‌‌‌‌

  1. اخلاص؛ زمینه ساز روحیه انقلابی

از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) اخلاص؛ زمینه ساز روحیه انقلابی است. معظم له در این رابطه می فرمایند:

» عزیزان من، برادران و خواهران نمازگزار! اخلاص برکت دارد. هر جا اخلاص بود، خدای متعال به اخلاص بندگان مخلصش برکت میدهد، کار برکت پیدا میکند، رشد و نمو پیدا میکند، کار به نحوی میشود که اثر آن به همه میرسد، برکات آن در میان مردم باقی میماند. این ناشی از اخلاص است. نتیجه‌ی آن اخلاص، همین عشق و وفاداری مردم، همین اشک و آه مردم، همین حضور مردم، همین تازه شدنِ روحیه‌ی انقلابی مردم است .(۹۸/۱۰/۲۷)

  1. دستاوردهای انقلاب اسلامی؛ نتیجه جهت گیری های انقلابی و جهادی

در اندیشه حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) دستاوردهای انقلاب اسلامی؛ نتیجه جهت گیری های انقلابی و جهادی است. معظم له در این رابطه می فرمایند:»محصول تلاش چهل‌ساله، اکنون برابر چشم ما است: کشور و ملّتی مستقل، آزاد، مقتدر، باعزّت، متدیّن، پیشرفته در علم، انباشته از تجربه‌هایی گران‌بها، مطمئن و امیدوار، دارای تأثیر اساسی در منطقه و دارای منطق قوی در مسائل جهانی، رکورددار در شتاب پیشرفتهای علمی، ر کورددار در رسیدن به رتبه‌های بالا در دانشها و فنّاوری‌های مهم از قبیل هسته‌ای و سلّول‌های بنیادی و نانو و هوافضا و امثال آن، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی، سرآمد در انگیزه‌های جهادی میان جوانان، سرآمد در جمعیّت جوان کارآمد، و بسی ویژگی‌های افتخارآمیز دیگر که همگی محصول انقلاب و نتیجه‌ی جهت‌گیری‌های انقلابی و جهادی است. و بدانید که اگر بی‌توجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمیبود -که متأسّفانه بود و خسارت‌بار هم بود- بی‌شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمانهای بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمیداشت .«(۹۷/۱۱/۲۲)

در نگاهی گذرا می توان گفت انقلابی گری از مهم ترین موضوعاتی است که همواره مورد توجه اسناد بالادستی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است.

با عنایت به اسناد بالادستی گزاره های زیر در حوزه مفهوم شناسی انقلابی گری قابل توجه است:

۱- از منظر اسناد بالادستی، آمادگی مقابله با دشمن از مهم ترین ویژگی های انقلابی گری محسوب می شود.

۲- از مهم ترین ویژگی های انقلابی گری از منظر اسناد بالادستی می توان به صبر و استقامت در برابر دشمنان اشاره کرد.

۳- از مهم ترین ویژگی های انقلابی گری از منظر اسناد بالادستی می توان به شدت عمل در برابر دشمنان و مهربانی و شفقت درباره خودی ها اشاره کرد.

۴- از منظر اسناد بالادستی پاسداری از اسلام از مهم ترین ویژگی های انقلابی گری محسوب می شود.

۵- پاسداری از اسلام از مهم ترین ویژگی های انقلابی گری از منظر اسناد بالادستی است.

۶- از منظر اسناد بالادستی انقلابی گری به معنای انقلابی گری؛ ترس نداشتن، ملاحظه نکردن، عمل گرایی، پذیرش نقد عالمانه و… است.

۷- از منظر اسناد بالادستی انقلابی گری؛ مشی صحیح و عاقلانه و پُرانگیزه و پُرامید و شجاعانه به سمت اهداف والا محسوب می شود.

۸- از منظر اسناد بالادستی نیروی انسانی انقلابی جوان؛ مهم‌ترین ظرفیّت امیدبخش کشور محسوب می شود.

۹- از منظر اسناد بالادستی اخلاص؛ زمینه ساز روحیه انقلابی است.

۱۰- از منظر اسناد بالادستی دستاوردهای انقلاب اسلامی؛ نتیجه جهت گیری های انقلابی و جهادی است.

در یک جمع بندی کلی می توان گفت با عنایت به اهمیت واکاوی مفهوم و ابعاد موضوع انقلابی گری از منظر مکتب اسلام و همچنین باتوجه به وجوه تفاوت، مغایرت و… مفاهیم ارائه شده انقلابی گری توسط دین اسلام، آموزه های دینی با مفاهیم تعریف شده سایر مکاتب بشری، از طرفی بر سایر عموم مردم است تا با بصیرت و دشمن شناسی همه جانبه مانع نفوذ فکری، اندیشه ای، فرهنگی و… دشمنان شوند و از طرفی بر نخبگان و صاحبنظران است تا با تشکیل اتاق های اندیشه ورز و تبیین و تشریح دقیق و کارشناسانه مفهوم و ابعاد انقلابی گری مطلوب اسلامی، زمینه های عزت و اقتدار ایران اسلامی را هموار کنند و زمینه های خنثی سازی و بی اثر شدن نقشه ها، اهداف و… جبهه استکبار جهانی و نظام سلطه بین الملل را هموار کنند.

اهم منابع و مأخذ

  1. قرآن
  2. نهج البلاغه
  3. صحیفه امام (ره)
  4. بیانات و رهنمودهای حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)
  5. http://farsi.khamenei.ir
  6. http://farsi.rouhollah.ir
  7. و…

کلید واژه ها: اندیشه دفاعی- امنیتی انقلابی گری توکل به خدا آمادگی مقابله با دشمن دکتر فرزندی


نظر شما :