درآمدی بر اندیشه دفاعی- امنیتی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران(۴۰)

« مقوم های تحقق دفاع؛(۱) استکبارستیزی(راهبردها و راهکارها)»

سرتیپ دوم پاسدار دکتر عباسعلی فرزندی
۱۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۵ یادداشت های علمی
تعداد بازدید:۱۹۵
« مقوم های تحقق دفاع؛(۱) استکبارستیزی(راهبردها و راهکارها)»

انقلاب اسلامی به عنوان احیاگر ارزش های دین اسلام، با مقاومت و ایستادگی همه جانبه در برابر زیاده خواهان، مستکبران و سلطه گران و… همواره به عنوان یکی از مهم ترین الگوهای استکبارستیزی در جهان شناخته می شود.

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، سلطه گران و زیاده خواهان بدون هیچ مانعی که بر سر راهشان باشد، با استفاده از انواع ابزارها، اقدامات، روش ها و… با حمله و تاراج کشورهای هدف در پی افزایش مناطق تحت سلطه و سیطره خود بودند، اما از آنجاکه یکی از مهم ترین اهداف و سیاست های انقلاب اسلامی، استکبارستیزی و ظلم ستیزی است، با پیروزی انقلاب اسلامی، تمامی منافع، مطامع و… دشمنان با چالش مهم و اساسی رو به رو شد.

به همین سبب از آنجا که دشمنان انقلاب اسلامی را سد و مانع اساسی بر سر راه تحقق اهداف، سیاست ها و… خود می دانسته اند، در همین راستا به صورت مستمر و پیوسته، در پی آن بوده اند مانع رشد، پیشرفت، تعالی و… انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شوند. اما همانگونه که خداوند متعال در سوره محمد آیه ۷ وعده داده است، یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد، در همین راستا، اکنون ایران اسلامی الگو و الهام بخش تمامی نهضت های آزادیبخش اسلامی شده است.

از آنجا که استکبارستیزی اصل بسیار مهمی محسوب می شود. در همین راستا، به مهم ترین راهبردها و راهکارهای استکبارستیزی پرداخته می شود.

  1. توجه به اصول: امیدواری، تکلیف گرایی و شکست ناپذیری

توجه به سه اصل راهبردی امیدواری، تکلیف گرایی و شکست ناپذیری از مهم ترین راهبردها و راهکارهای تحقق استکبارستیزی از منظر حضرت امام خمینی (ره) است. ایشان در این رابطه فرموده اند:

«تکلیف ما این است که در مقابل ظلمها بایستیم، تکلیف ما این است که با ظلمها مبارزه کنیم، معارضه کنیم، اگر توانستیم آنها را به عقب برانیم که بهتر، و اگر نتوانستیم به تکلیف خودمان عمل کردیم. اینطور نیست که ما خوف این را داشته باشیم که شکست بخوریم. اولًا که شکست نمی‏خوریم؛ خدا با ماست، و ثانیاً بر فرض اینکه شکست صوری بخوریم شکست معنوی نمی‏خوریم، و پیروزی معنوی با اسلام است، با مسلمین است، با ماست‏.» (صحیفه امام، جلد ۱۲، ص ۳۰۶)

  1. بیداری و هوشیاری مسلمین

یکی از مهم ترین راهبردها و راهکارهای تحقق استکبارستیزی از منظر حضرت امام خمینی (ره)، بیداری و هوشیاری مسلمین است. ایشان در این رابطه فرموده اند:

«باید مظلومان جهان بیدار و هوشیار باشند و از این توطئه‌ها و حیله‌ها گول نخورند و به فعالیت خود در راه رسیدن به آزادی و خروج از قیدوبندهای استعماری و استثماری ادامه دهند…» (صحیفه امام، جلد ۱۸، ص ۱۴۸)

ایشان همچنین فرموده اند: «ای ملت‌های مسلم، ای ملت‌های مظلوم همه‌ی کشورهای اسلامی، ای ملت‌های عزیزی که در تحت سلطه‌ی اشخاصی واقع شدید، بیدار بشوید، برخیزید از جا. ای مستضعفین جهان، برخیزید و در مقابل ابرقدرت‌ها بایستید که اگر ایستادید، این‌ها هیچ کاری نمی‌توانند بکنند.» (صحیفه امام، جلد ۱۶، ص ۳۸)

در همین راستا، رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) بیداری و اراده ملت ها را از مهم ترین راهکارهای مقابله با استکبار می‌دانند. معظم له در این رابطه می فرمایند:

«در مقابل روح سرکش و طغیان‌گری که امروز استکبار دارد، فقط یک عامل وجود دارد که می‌تواند آن را مهار کند و جلو این طغیان‌گری را بگیرد و آن، بیداری و اراده‌ی ملتهاست .»(۹۲/۵/۸)

  1. استقامت و پرهیز از رفاه‌طلبی

یکی از مهم ترین راهبردها و راهکارهای تحقق استکبارستیزی از منظر حضرت امام خمینی (ره) استقامت و پرهیز از رفاه‌طلبی است. ایشان در این رابطه فرموده اند:

«ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزش‌های اسلامی هستند به خوبی دریافته‌اند که مبارزه با رفاه‌طلبی سازگار نیست و آن‌ها که تصور می‌کنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه‌داری و رفاه‌طلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانه‌اند.» (صحیفه امام، جلد ۲۱، ص ۸۶)

  1. وحدت و همگرایی

از آنجا که یکی از راهکارهای نظام سلطه برای استضعاف و ظلم به جوامع هدف، ایجاد تفرقه بین آنان است، در همین راستا می توان گفت یکی از مهم ترین راهبردها و راهکارهای مقابله با خواسته ها و اهداف سلطه گران و مستکبران، وحدت و همگرایی است. خداوند متعال در سوره حجرات، آیه ۱۰ می فرمایند:

إِنَّما المؤمِنونَ إِخوَهٌ فَأَصلِحُوا بَینَ أَخَوَیکُم وَاتَقُّواللهَ لَعَلّشکُم تُرحَمُون: در حقیقت مؤمنان با هم برادر هستند، پس میان برادرانتان صلح ایجاد کنید و تقوای الهی پیشهه کنید، امید است که مورد رحمت خداوند قرار گیرید.

  1. تشکیل حزب مستضعفین و مقابله همه جانبه با مستکبران جهانی

تشکیل حزب مستضعفین و مقابله همه جانبه با مستکبران جهانی یکی از مهم ترین راهبردها و راهکارهای تحقق استکبارستیزی از منظر حضرت امام خمینی (ره) محسوب می شود. ایشان در این رابطه فرموده اند:

«من امیدوارم که یک حزب به اسم "حزب مستضعفین" در تمام دنیا به وجود بیاید و همه‌ی مستضعفین با هم در این حزب شرکت کنند و مشکلاتی که سر راه مستضعفین است از میان بردارند و قیام در مقابل مستکبرین و چپاولگران شرق و غرب کنند و دیگر اجازه ندهند که مستکبرین بر مستضعفین عالم ظلم کنند و ندای اسلام را و وعده‌‌ی اسلام را، که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و وراثت ارض برای مستضعفین است، متحقق کنند.» (صحیفه امام، جلد ۹، ص ۲۸۰)

ایشان همچنین فرموده اند: «شما ای مستضعفان جهان و ای کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان، به پا خیزید و حق را با چنگ و دندان بگیرید و از هیاهوی تبلیغاتی ابرقدرت‌ها و عمال سرسپرده‌ی آنان نترسید و حکام جنایت‌کار را از کشور خود برانید و همه در زیر پرچم پرافتخار اسلام مجتمع و با دشمنان اسلام و محرومان جهان به دفاع برخیزید و به سوی یک دولت اسلامی به پیش روید.» (صحیفه امام، جلد ۲۱، ص ۴۴۸)

  1. مردود شمردن قدرت های استکباری

از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) مردود شمردن قدرت های استکباری از مهم ترین راهبردها و راهکارهای استکبارستیزی محسوب می شود. معظم له در این رابطه می فرمایند:

«ما هر قدرتی که می‌خواهد ابرقدرتی و تکبر و استکبار و فخرفروشی را در روابط خود با ملتهای دیگر وارد بکند، رد می‌کنیم .»(۷۰/۴/۱۸)

  1. تداوم مبارزه

استمرار و تداوم مبارزه با مستکبران و ظالمان از مهم ترین راهبردها و راهکارهای تحقق استکبارستیزی از منظر حضرت امام خمینی (ره) است. ایشان در این رابطه فرموده اند:

«… تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم‏.» (صحیفه امام، ج ‏۲۱، ص: ۸۸)

  1. مبارزه با تمام قوا و شکست مستکبران جهانی

از منظر حضرت امام خمینی (ره) مبارزه با تمام قوا و شکست مستکبران جهانی از مهم ترین راهبردها و راهکارهای تحقق استکبارستیزی محسوب می شود. ایشان در این رابطه فرموده اند:

حضرت امام خمینی (ره) به مسلمانان یادآوری می‌کند: «مسلمانان باید بدانند تا زمانی که تعادل قوا در جهان به نفع آنان برقرار نشود، همیشه منافع بیگانگان بر منافع آنان مقدّم می‏شود؛ و هر روز شیطان بزرگ یا شوروی به بهانه حفظ منافع خود حادثه‏ای را به وجود می‏آورند. راستی اگر مسلمانان مسائل خود را به صورت جدی با جهانخواران حل نکنند و لااقل خود را به مرز قدرت بزرگ جهان نرسانند، آسوده خواهند بود؟ هم اکنون اگر امریکا یک کشور اسلامی را به بهانه حفظ منافع خویش با خاک یکسان کند، چه کسی جلوی او را خواهد گرفت؟ پس راهی جز مبارزه نمانده است، و باید چنگ و دندان ابرقدرتها و خصوصاً امریکا را شکست» (صحیفه امام، جلد ۲۱، ص ۸۳)

ایشان همچنین فرموده اند: «ما … تمام مستکبرین را از بین خواهیم برد» (صحیفه امام، جلد ۶، ص ۴۹۹)

  1. مبارزه تا نابودی کامل مستکبران و سلطه گران جهانی

حضرت امام خمینی (ره)، آرامش جهانی را در از بین رفتن مستکبران و سلطه گران جهانی می دانند. در همین راستا مبارزه تا نابودی کامل مستکبران و سلطه گران جهانی از مهم ترین راهبردها و راهکارهای تحقق استکبارستیزی از منظر ایشان است. بنیانگذار انقلاب اسلامی در این رابطه می فرمایند:

«سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستکبرین است و تا این سلطه‌طلبان بی‌فرهنگ در زمین هستند مستضعفین به ارث خود که خدای تعالی به آنها عنایت فرموده است نمی‌رسند.» (صحیفه امام، جلد ۱۲، ص ۱۴۴)

  1. اهتمام جدی به رونق تولید و استفاده از کالای ایرانی باکیفیت

از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، اهتمام جدی به رونق تولید و استفاده از کالای ایرانی باکیفیت از مهم ترین راهبردها و راهکارهای تحقق استکبارستیزی است. معظم له می فرمایند:

«به تولید باید کمک بشود. … مسئله اصلی و اساسی، رونق تولید است. اگر تولید شد، آن وقت در بخش های مختلفی تحول ایجاد خواهد شد؛ اگر رونق تولید وجود داشته باشد، هم تأثیر می گذارد در اشتغال، هم تأثیر می گذارد در کم کردن تورم، هم تأثیر می گذارد در وضع توازن بودجه، هم تأثیر می گذارد در بالا رفتن ارزش پول ملی. صاحبنظران و کسانی که مطلع از مسائل اقتصادی هستند، تصدیق می کنند، تأیید می کنند که اگر تولید در کشور رونق پیدا بکند، مسلّماً یک چنین فواید و نتایجی خواهد داشت. این باید انجام بگیرد و در برنامه قرار بگیرد و در برنامه قرار بگیرد؛ هم در برنامه دولت، هم در برنامه مجلس، هم در برنامه آحاد مردمی که توانایی ورود در وادی تولید را دارند .»(۹۸/۱/۱)

  1. برخورداری از عزم ثاقب و قاطع

از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) برخورداری از عزم ثاقب و قاطع از مهم ترین راهکارهای مقابله با استکبار محسوب می شود. معظم له در این رابطه می فرمایند:

«… بحمدالله اراده و عزم جمهوری اسلامی در این راه، اختلال‌ناپذیر است. عزم ثاقب و قاطعی در جمهوری اسلامی وجود دارد؛ نه فقط از سوی دولتمردان [بلکه] از سوی آحاد ملّت. در جمهوری اسلامی آن‌کسی که در مقابل زورگویی ایستاده است، کلّ ملّت ایرانند، جوانهای ما، مردم انقلابی ما و مردم مؤمن ما هستند که در مقابل زورگویی‌های استکبار ایستاده‌اند. و هر ملّتی و هر کشوری که مردمش یکپارچه، یک‌جهت، یکدل، در مقابل دشمن بِایستند، دشمن هیچ تعرّضی نمیتواند به اینها بکند، هیچ غلطی نمیتواند بکند. شجاعت جمهوری اسلامی، ایستادگی جمهوری اسلامی به‌خاطر همین اتّحاد و وحدتی است که وجود دارد، و به‌خاطر حضور مردم در صحنه است. مردم ما حضور در صحنه را وظیفه‌ی خودشان میدانند.» (۹۶/۲/۵)

  1. شجاعت

در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) شجاعت از مهم ترین راهکارهای مقابله با استکبار محسوب می شود. معظم له در این رابطه می فرمایند:

«ملت و حکومت ایران به فضل پروردگار شجاعند؛ لذا آزادانه و بدون هیچ قید و بندی، احساسات خود را علیه امریکا ابراز می‌کنند و «مرگ بر امریکا» را جزو شعارهای اصلی خود قرارداده‌اند .»(۸۱/۴/۲۶)

در یک جمع بندی کلی می توان گفت انقلاب اسلامی احیاگر ارزش های اسلامی محسوب می شود. یکی از مهم ترین توصیه های دین اسلام و رهبران انقلاب اسلامی، استکبارستیزی و مقابله همه جانبه با دشمنان است. توجه به سه اصل راهبردی امیدواری، تکلیف گرایی و شکست ناپذیری، بیداری و هوشیاری مسلمین، استقامت و پرهیز از رفاه‌طلبی، تشکیل حزب مستضعفین و مقابله همه جانبه با مستکبران جهانی، مردود شمردن قدرت های استکباری، استمرار و تداوم مبارزه با مستکبران و ظالمان، مبارزه با تمام قوا و شکست مستکبران جهانی، مبارزه تا نابودی کامل مستکبران و سلطه گران جهانی، برخورداری از عزم ثاقب و قاطع، شجاعت در برابر دشمن و… از مهم ترین راهبردها و راهکارهای تحقق استکبارستیزی محسوب می شوند که نقش بسزایی در راستای مقابله همه جانبه با دشمن دارند. در همین راستا بر عموم ملت مؤمن و انقلابی ایران اسلامی است که با بصیرت و دشمن شناسی، نقشه های دشمن را نقش بر آب کنند و همچنین بر نخبگان، اندشیمندان و صاحبنظران اسلامی است تا با تبیین و تشریح نظرات عالمانه و خبرگی، راهبردها، راهکارها و… خود را جهت عملیاتی و محقق کردن استکبارستیزی ارائه کنند تا از این طریق ضمن نقش بر آب شدن نقشه ها، اهداف و… دشمنان، عزت و اقتدار ایران اسلامی بیش از پیش تضمین و تثبیت شود.

اهم منابع و مأخذ

  1. قرآن مجید
  2. صحیفه امام خمینی (ره)
  3. بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)
  4. پژوهشکده تحقیقات اسلامی، استکبارستیزی در قرآن، تهران، بنیاد قرآن و عترت «مؤسسه تولیدات قرآنی»، ۱۳۸۳
  5. و...

کلید واژه ها: اندیشه دفاعی- امنیتی استکبارستیزی امیدواری بیداری، هوشیاری و بصیرت وحدت و همگرایی


نظر شما :