درآمدی بر اندیشه دفاعی- امنیتی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران(۳۹)

« مقوم های تحقق دفاع؛(۱) استکبارستیزی(اهمیت و ضرورت)»

سرتیپ دوم پاسدار دکتر عباسعلی فرزندی
۱۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۲ یادداشت های علمی
تعداد بازدید:۳۵۶
« مقوم های تحقق دفاع؛(۱) استکبارستیزی(اهمیت و ضرورت)»

انقلاب اسلامی ایران با در نظر داشتن آرمان ها، ارزش ها و… اسلامی و انسانی توانست در مقابل مستکبران و سلطه گران جهانی ایستادگی کند.

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی جهان به دو دسته اصلی سلطه گر و سلطه پذیر تقسیم شده بود و سلطه گران جهت توسعه و گسترش دادن مناطق تحت سلطه و حکمرانی خود، با بهره گیری از انواع اقدامات، ابزارها و… از هیچ اقدام غیرقانونی و غیرانسانی فروگذار نمی کرد. اما با پیروزی انقلاب اسلامی، نمونه ای از قدرت در سطح جهان معرفی شد که با بهره گیری از دین اسلام و آموزه های دینی… لا تَظلمون و لا تُظلمون (سوره بقره، آیه ۲۷۹) نه ظلم می کند و نه تحت سیطره ظالم قرار می گیرد.

نکته قابل توجه اینکه از آنجا که مستکبران و سلطه گران انقلاب اسلامی را مانع تحقق اهداف و خواسته های خود می دانستند و می دانند، در همین راستا همواره در صدد آن برآمده اند که مانع اقتدار و پیشرفت ایران اسلامی شوند، اما به لطف خداوند متعال، رهنمودهای امامین انقلاب اسلامی و حضور آگاهانه و مقتدرانه ملت مؤمن و انقلابی ایران اسلامی، همواره اهداف و نقشه های آنان نقش بر آب شده است.

از مهم ترین دلایل اهمیت استکبارستیزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. الهی بودن استکبارستیزی

یکی مهم ترین دلایل اهمیت استکبارستیزی در اندیشه حضرت امام خمینی (ره) ماهیت الهی مبارزه و قیام برای خداست. حضرت امام خمینی (ره) در این راستا می فرمایند: «مبارزه‏ای که الآن بین کفر و اسلام است، این منازعه بین ما و امریکا نیست، بین اسلام است و کفر» (صحیفه امام، ج ‏۱۱، ص: ۱۰۵)

  1. استکبار؛ عامل اساسی مشکلات منطقه غرب آسیا

از آنجا که از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) استکبار عامل اساسی مشکلات منطقه غرب آسیا است در همین راستا می توان گفت یکی از مهم ترین دلایل اهمیت و ضرورت استکبارستیزی از منظر معظم له محسوب می شود. ایشان در این رابطه می فرمایند: «امروز منطقه‌ی ما متأسّفانه دچار مشکلات بزرگی است. یمن، بحرین، سوریه، عراق، هرکدام به‌نحوی دچار مشکل هستند. وقتی‌که عامل اساسیِ در این مشکلات را جستجو میکنیم، می‌بینیم استکبار است. سرویس‌های جاسوسی و امنیّتی آمریکا و صهیونیسم‌اند که دارند این کارها را راه می‌اندازند و دنبال میکنند و نیروها را علیه هم به کار میبرند؛ اینها را بایستی توجّه کرد .»(۹۶/۲/۵)

  1. مبارزه با استکبار؛ منطق اسلام

مبارزه با استکبار جهانی منطق اسلام است که این موضوع بیانگر اهمیت استکبارستیزی است. حضرت امام خمینی (ره) در این رابطه می فرمایند: «باید مسلمانان و خصوصاً برادران عرب ما بدانند که مساله اسرائیل و ایران نیست، مساله اصلی برای جهانخوران شرق و غرب اسلام است که می تواند مسلمانان جهان را تحت پرچم پر افتخار توحید مجتمع و دست جنایتکاران را از کشورهای اسلامی و از سلطه بر مستضعفان جهان کوتاه و مکتب ارزشمند و مترقی الهی رابر جهان عرضه نماید.» (صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۱۷۱)

  1. نبرد جمهوری اسلامی ایران با استکبار؛ مانند نبرد پیامبران با طواغیت زمان

یکی از مهم ترین دلایل اهمیت استکبارستیزی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) همانندی نبرد جمهوری اسلامی ایران با استکبار همچون نبرد پیامبران با طواغیت زمان است. معظم له در این رابطه می فرمایند:

«امروز نبرد جمهوری اسلامی با استکبار - که با انقلاب آغاز شد و همچنان با قوّت ادامه دارد - همان نبرد پیغمبران با طواغیت زمان، با شیاطین انس و جن است. ما دنبال آرمانهای بلند هستیم؛ دنبال تشکیل جامعه‌ی اسلامی، نظام اسلامی، کشور اسلامی، امّت اسلامی و تحقّق بخشیدن به آرزوهای بزرگ پیامبران و صدّیقان و شهیدان [هستیم‌]؛ و دستگاه‌های شیطانی زمان یک جبهه‌اند و طبعاً با یک‌چنین حرکتی مخالفند. [بنابراین] کارشکنی میکنند، اذیت میکنند، تهدید میکنند؛ در عین حال با همه‌ی زرق و برقی که آن جبهه‌ی مقابل دارد و جلال ظاهری و توانایی‌های مادّی‌ای که دارد، این حرکت الهی و حرکت پیامبرانه راه خودش را دارد ادامه میدهد و پیش میرود، اثر میگذارد، روزبه‌روز توسعه پیدا میکند، روزبه‌روز عمق پیدا میکند.»(۹۲/۴/۱۶)

  1. ضرورت مبارزه تا نابودی کامل مستکبرین

حضرت امام خمینی (ره) امنیت و صلح جهان را در نابودی و انقراض مستکبرین می دانند. ایشان در این رابطه فرموه اند:

«سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستکبرین است و تا این سلطه‌طلبان بی‌فرهنگ در زمین هستند مستضعفین به ارث خود که خدای تعالی به آنها عنایت فرموده است نمی‌رسند.» (صحیفه امام، جلد ۱۲، ص ۱۴۴)

  1. استکبار؛ نقطه‌ی مقابل نظام اسلامی

از آنجا که استکبار؛ نقطه‌ی مقابل و در تقابل با نظام اسلامی است به همین سبب می توان گفت استکبارستیزی یکی از مهم ترین اهداف و سیاست های انقلاب اسلامی است. حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) در این رابطه می فرمایند: «گاهی شنیده میشود دشمنان ملّت ایران، از جمله از دهان نحسِ نجسِ سگِ هار منطقه در رژیم صهیونیستی، چانه میجنبانند که ایران تهدید همه‌ی جهان است؛ نه، این سخنِ دشمن و درست نقطه‌ی مقابل ممشای اسلامی است. تهدیدِ همه‌ی جهان، آن نیروهای شرّ و شرّآفرینی هستند که جز شرارت از خودشان نشان نداده‌اند؛ از جمله همین رژیم جعلی اسرائیل و بعضی از پشتیبانان او. نظام اسلامی درسی که از قرآن گرفته است، درسی که از پیامبر اسلام گرفته است، درسی که از امیرالمؤمنین گرفته است، درس دیگری است: اِنَّ اللهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَ الاِحسنِ؛ عدالت، احسان، نیکی کردن. امیرالمؤمنین فرمود به همه نیکی کنید، چون «اِمّا اَخٌ لَکَ فی دینِک اَو شَبیهٌ لَکَ فی خَلقِک»،یا برادر اسلامی تو است، یا به هر حال انسان است؛ منطق اسلام این است. ما میخواهیم به همه‌ی انسانها خدمت کنیم، محبّت کنیم؛ ما میخواهیم با همه‌ی انسانها، با همه‌ی ملّتها، روابط دوستانه و محبّت‌آمیز داشته باشیم؛ ما حتّی با ملّت آمریکا هم - با اینکه دولت آمریکا دولتِ مستکبر و دشمن، بدخواه و کینه‌ورز نسبت به ملّت ایران و نظام جمهوری اسلامی است - هیچ دشمنی نداریم؛ آنها هم مثل بقیّه‌ی ملّتهایند. آنچه نقطه‌ی مقابل نظام اسلامی است، استکبار است. جهت‌گیری خصومتهای نظام اسلامی، با نظام استکبار است؛ ما با استکبار مخالفیم، ما با استکبار مبارزه میکنیم .»(۹۲/۸/۲۹)

  1. استکبارستیزی اصلی‌ترین شعار انقلاب اسلامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در این زمینه فرموده‌اند: «… اصلی‌ترین شعارهایی که در این انقلاب بر روی پرچم انقلاب نوشته شده است، شعار اسلامی بودن، پای‌بند بودن به مبانی دین و اصول و قواعد دینی، سلطه ستیزی، ستیزه ی با استکبار و دفاع از مظلومان عالم است.» (۸۷/۳/۱۴)

  1. تداوم مبارزه با مستکبران و سلطه‌گران

تداوم مبارزه با مستکبران و سلطه گران جهانی امری ضروری و بدیهی است. حضرت امام خمینی (ره) در این رابطه می فرمایند: «… تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم‏.» (صحیفه امام، ج ‏۲۱، ص: ۸۸)

هم‌چنین عاقلانه، منطقی و علمی بودن استکبارستیزی، عامل عزت و غرور ملی بودن استکبارستیزی و… از دلایل اهمیت و ضرورت استکبارستیزی به حساب می‌آید.

در یک جمع بندی کلی می توان گفت استکبارستیزی از مهم ترین اهداف، سیاست ها و… اسلام، انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی است که نقش بسزایی در عزت و اقتدار انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایفا می کند. در همین راستا باید توجه داشت اهمیت و ضرورت موضوع به این دلیل است که:

۱- استکبارستیزی دارای ماهیت الهی است.

۲- تداوم مبارزه با مستکبران و سلطه گران جهانی امری ضروری و بدیهی است.

۳- استکبار عامل اساسی مشکلات منطقه غرب آسیا است.

۴- مبارزه با استکبار جهانی منطق اسلام است.

۵- نبرد جمهوری اسلامی ایران با استکبار همچون نبرد پیامبران با طواغیت زمان است.

۶- امنیت و صلح جهان در گرو نابودی و انقراض مستکبرین است.

در نهایت می توان گفت از آنجا که استکبارستیزی اصلی ترین شعارهای انقلاب اسلامی و دارای مبنای عقلانی، منطقی و علمی است و همچنین به سبب الگوپذیری دیگر کشورها از جمهوری اسلامی ایران و وجود چالش همیشگی میان انقلاب اسلامی و استکبار جهانی است، استکبارستیزی دارای اهمیت بسزا و زیادی است. در همین راستا از طرفی بر عموم ملت بصیر و انقلابی است تا با بهره گیری از دین اسلام و مدنظر داشتن آموزه های دینی و تبعیت همه جانبه از رهبری دینی، زمینه های تحقق اهداف مستکبران و سلطه گران را مهیا کنند و از طرفی دیگر بر نخبگان، صاحبنظران و… است تا با اندیشه ورزی و تجمیع نظرات کارشناسی، عالمانه و خبرگی خود، راهبردها، راهکارهای علمی و عملیاتی جهت تقویت استکبارستیزی در سطح جامعه، منطقه و محیط بین الملل را ارائه نمایند تا از این طریق ضمن ناکام گذاشتن دشمنان از تحقق اهداف، سیاست ها و… آنها، زمینه عزت و اقتدار همه جانبه امت اسلامی و به ویژه ایران اسلامی را بیش از پیش فراهم نمایند.

اهم منابع و مأخذ

  1. قرآن مجید
  2. صحیفه امام خمینی (ره)
  3. بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)
  4. و...

کلید واژه ها: اندیشه دفاعی- امنیتی استکبارستیزی الهی بوردن استکبارستیزی اهمیت و ضرورت مبارزه و مقاومت در برابر دشمنان دکتر فرزندی


نظر شما :