سلسله نشست های مهدوی

نشست وبینار «فرآیند جهانی شدن، جامعه مهدوی و مبانی سیاسی و دفاعی – امنیتی آن»

۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۷ نشست ها
تعداد بازدید:۱۷۵
نشست وبینار «فرآیند جهانی شدن، جامعه مهدوی و مبانی سیاسی و دفاعی – امنیتی آن»

نشست وبینار «فرآیند جهانی شدن، جامعه مهدوی و مبانی سیاسی و دفاعی امنیتی آن» توسط دفتر مکتب و اندیشه دانا در روز دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ با ارائه جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر کارگر عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام کارگر در ابتدای این نشست تأکید کردند مبانی، اهداف، ویژگی ها، آثار و پیامدهای «جهانی کردن» و «جهانی سازی» و حتّی «جهانی شدن»، تفاوت و تباین اساسی با مبانی، اهداف، ویژگی ها و خصوصیات حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) دارد.

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه هدف و مبنای اصلی این «جهان گستری» سودجویی و تأمین منفعت بیشتر برای دولت های بزرگ، شرکت ها و نهادهای فرا ملّی و و نیز برتری طلبی و سلطه جویی قدرت هایی چون ایالات متحده است، خاطرنشان کرد: حتی می توان قائل شد که «جهانی شدن» به رغم مبانی قابل توجّه آن، به نوعی با سرمایه داری جهانی پیوند خورده است.

وی اضافه کرد: در این دو پروژه، شاهد گسترش و هژمونی سیاسی و فرهنگی غرب و ایالات متحده هستیم که نکته تلاقی و نزدیکی آنها نیز به شمار می رود؛ گفتنی است که آنچه در این دو وجود ندارد، تلاش برای تأمین نیازهای اساسی جهانیان، چون برابری، عدالت، معنویت، اخلاق و رفاه همه جانبه است؛ برعکس در سایه آنها جهان اینک با اباحی گری و بحران معنویت، هویت و اخلاق رو به رو است؛ بلکه بحران ناامنی، فقر، بهره کشی و نابرابری نیز به طور فزاینده ای گسترش می یابد.

ایشان در ادامه افزودند: یک پدیده متأخر بحث سفیانی گری است که از نشانه های حتمی و قطعی ظهور امام زمان است که برخی تلاش کردند ظهور داعش در سوریه را به خروج سفیانی منطبق نمایند. بر این اساس برخی معتقد بودند که مقابله با داعش موجب تأخیر در ظهور امام زمان (عج) خواهد بود. این در حالی است که پیش از ظهور وظیفه ما «گذر سالم از فتنه های آخر الزمان» است. زمینه سازی ظهور می بایست سبب رشد تعالی و تکامل مداوم ما بشود نه اینکه موجب ضعف و انفعال و رکود شود،

ایشان در بیان الزامات زمینه سازی برای ظهور و جامعه مهدوی افزودند: نکته مهم بعد در راستای زمینه سازی آن است که اقدامات و رفتارهای ما باید سبب وفاداری و ثبات قدم و تعهد ما به ظهور باشد. هرچند در این میان امکانات ما محدود باشد. در واقع بیش از توجه به قدرت صرف نظامی باید یک قدم جلوتر به وفاداری و تعهد به امام زمان توجه نمود.

همچنین حقانیت و درستی این راه را باید با زبان فرهنگی به مردم جهان نشان داد. بهترین کار امروز آن است که مردم جهان را به سمت استقبال از امام زمان (عج) سوق دهیم. آمادگی عمومی جهانی می تواند یکی از مهمترین زمینه ها در این خصوص باشد؛ البته میان استقبال و آمادگی از ظهور با تبدیل آنها به یاوران امام زمان تفاوت وجود دارد. به خصوص با توجه به وضعیت غفلت اقتصادی اجتماعی بشریت، این اقدام میتواند بسیار مؤثر باشد.

هر روز بر ثبات فکری و ثبات قدم و پایداری خود بیافزاییم. آنچه دیده می شود و نیز بر مبنای روایات آن است که همگی آنها ما را به دوری گزیدن از ضعف و عقب نشینی در باب زمینه سازی ظهور دعوت کرده اند. از این جهت برنامه ها و اقدامات می بایست بر خلاف یأس، خودخواهی، منیت و… باشد. در واقع یکی از مهمترین دلایل عدم ظهور در درون خود ما نهفته است و در بعد جهانی. این در حالی است که جهان به سمت جهانی شدن مهدوی در حال حرکت است و این مسئله ایجاب می کند که تلاش ما در این مسیر فزونی یابد.

دکتر کارگر با بیان اینکه هر مقدار در بعد فرهنگی و دینی و اجتماعی ضعیف شویم در بعد دفاعی امنیتی نیز تضعیف می شویم. در واقع حوزه دفاعی امنیتی انفکاک ناپذیر از بعد فرهنگی آن است افزودند:

باید رفتارها و برنامه های ما بیانگر شدت آمادگی و نیاز ما به ظهور باشد. باید این دو مسئله در عمل ثابت شود و صرف بیان اشتیاق کفایت نمیکند. همچنین رابطه مستقیمی میان رضایت امام زمان و ظهور امام زمان وجود دارد و به میزان کاهش رضایت و محوریت امام زمان از ظهور فاصله میگیریم.

اقدامات ما در راستای ظهور امام زمان باید کمک کند ما مسئولیت ها و تکالیف خود را به خوبی عمل کنیم. امام خمینی می فرمودند: تداوم انقلاب اسلامی و حفظ آن این مهمترین بعد زمینه سازی امام زمان است. امام به نظام اسلامی نگاه امانت داشتند که میبایست تا ظهور امام زمین به شدت از آن در ابعاد فرهنگی و سیاسی محافظت نمود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معتقدند شایستگی لیاقت و تعهد خود را برای ایفای نقش در ظهور امام زمان اثبات کنیم. دارا بودن قدت نظامی و سیاسی با شایستگی و لیاقت برای شرکت در ظهور متفاوت است. حال این چگونه اثبات می شود که ما در زمره صالحان و مؤمانای هستیم که ایجاد ظهور بر وجود آنها ابتنا دارد. این صلحا و مؤمنانی که می بایست حتماً پیش از ظهور وجود داشته باشند.

زمینه سازی ظهور در بیانات امام جایگاه ویژه دارد، صدور انقلاب، ایجاد تحول جهانی، تشکیل دولت اسلامی، خیزش و یکپارچگی مسلمانان از جمله زمینه های ظهور از منظر امام خمینی می باشد. همچنین رهبر معظم انقلاب نیز معتقد به «نزدیک کردن» زمینه های ظهور امام زمان می باشند. یعنی همه امور کمک کننده به ایجاد بسترها مثل «یاران کارامد»، «برنامه جامع برای اداره جوامع»، «همراهی مردم» و… همگی در ظهور مؤثرند.

در هر حال مهمترین معیار در این زمینه تقویت جبهه حق در برابر جبهه باطل است. ما تا زمان ظهور سه جبهه در جهان خواهیم داشت، جبهه اکثریت عموم مردم جهان هستند که نوعاً تابع و پیرو می باشند. اما دو جبهه اقلیت همان جبهه حق و باطل است. جبهه باطل نیز در اقلیت است و عموم مردم در جهان طرفدار آنها نمی باشند، هرچند که جبراً ممکن است ذیل ظلم اقلیت باطل زندگی کنند، اما این اکثریت در زمان ظهور علیه امام زمان قیام نخواهد کرد.

برای زمینه سازی می بایست همه ابعاد و جنبه ها را در نظر بگیریم. به عنوان مثال اختلاف میان شیعیان از جمله موارد حساس است. درحدود ۷ الی ۸ روایت در باب اختلاف میان شیعیان پیش از ظهور داریم. با این وجود ملاک در این زمینه وجود ولایت فقیه است و از همه حق پنداری این اختلافات اجتناب نمود.

ایشان در پایان به طرح سؤالاتی در خصوص مسئله زمینه سازی ظهور و جامعه مهدوی پرداخته و پاسخ به ان را تکمیل کننده فرآیند مفهمومی این مسئله دانستند. سؤالاتی چون:

۱. اصل زمینه سازی ظهور امکان عقلی، شرعی و قرآنی دارد یا خیر؟

۲. ارتباط زمینه سازی با مسائل ملی، منطقه ای و جهانی چیست؟

۳. ارتباط زمینه سازی ظهور با پدیده جهانی شدن صادق چیست؟

۴. میزان تأثیرگذاری های زمینه های ظهور چقدر است؟

۵. زمینه های مثبت و منفی ظهور چیست؟

۶. نقش و جایگاه ما در پازل ظهور امام زمان چیست؟

۷. آفات و آسیب های نگاه یک سویه به زمینه سازی ظهور امام زمان چیست؟ (جامعه حداقلی منتظر، جامعه منتظر حداکثری و جامعه واسط و جامعه مطلوب مهدوی)

۸. رابطه زمینه سازی ظهور با منابع معرفتی و شتاختی ما چیست؟

۹. خطرات و تهدیدات زمینه سازی ظهور امام زمان چیست؟

۱۰. موانع و سدهای زمینه سازری چیست؟

۱۱. رابطه زمینه سازی ظهور با استضعاف و استکبار و اعتراضات و خیزش های جهانی چیست؟

در پایان حاضران به طرح سؤالاتی در باب راهبردهای امنیتی دفاعی منجر به جامعه مهدوی پرداختند که استاد کارگر به آنها پاسخ گفتند.

کلید واژه ها: جهانی سازی مبانی سیاسی و دفاعی – امنیتی مهدوی امام زمان(عج) اقتدار سیاسی، دفاعی و نظامی یاران کارآمد و همراهی مردم


نظر شما :