انقلاب اسلامی؛ گذشته، حال و آینده؛(۱۳)

الهام بخشیِ انقلاب اسلامی؛

دکتر عباسعلی فرزندی
۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۳ یادداشت تحلیلی
تعداد بازدید:۶۱۶
الهام بخشیِ انقلاب اسلامی؛

انقلاب اسلامی از بدو شکل گیری همواره با در نظر گرفتن مبانی، اصول، آرمان ها، اهداف، ارزش ها و…اسلامی و با توجه ویژه به اسناد بالادستی اعم از بیانات و رهنمودهای امامین انقلاب اسلامی، قانون اساسی و… توانسته است در مسیر تحقق آرمان ها و اهداف متعالی اسلامی در حرکت باشد.

از آنجا که آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی اعم از تحقق عدالت همه جانبه، امنیت همه جانبه، حمایت از مظلومین و مستضعفین جهانی، مقابله همه جانبه با ظالمان، مستکبران و زیاده خواهان بوده است، به همین سبب انقلاب اسلامی همواره مورد توجه سایر ملت ها و به ویژه ملت های اسلامی و آزادیخواه اسلامی قرار گرفته است.

از آنجا که نظام سلطه و مستکبرین جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون همواره مطامع، منافع و… خود را در خطر جدی می دیدند، به همین سبب به صورت مستمر از انواع اقدامات، ابزارها و… (اعم از حمله نظامی، نفوذ، رخنه و تهاجم همه جانبه و به ویژه در حوزه فرهنگ، تحریم، ترور و…) علیه انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به کار گرفته اند تا به خیال باطل و خام خود مانع الهام بخشی و الگودهی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری شوند اما طبق آیه ۸ سوره صف که خداوند متعال می فرمایند: «یُرِیدونَ لِیُطفِئُوا نُورَ اللهِ بِأَفواهِهِم وَ اللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَو کَرِهَ الکَافِرُونَ: کافران می خواهند تا نور خدا را به گفتار باطل (و طعن و مسخره) خاموش کنند و البته خدا نور خود را هر چند کافران خوش ندارند کامل و محفوظ خواهد داشت. در همین راستا الهام بخشی و الگودهی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی به تمامی نهضت های آزادیبخش همواره در حال افزایش است.

در دوران کنونی و با توجه به گستردگی و افزایش حجم اقدامات و تهدیدات دشمنان علیه اسلام، انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آمادگی همه جانبه، دفاع همه جانبه، امنیت همه جانبه (پایدار)، اقتدار فرهنگ پایه و الهام بخشی امری ضروری است.

الهام بخشی انقلاب اسلامی یکی از مهم ترین گفتمان هایی است که ظرفیت بالایی برای بررسی و واکاوی موضوع در این مهم وجود دارد.

هدف اصلی الهام بخشی، ارائه الگوی مؤثر و کارآمد به جهان اسلام و آزادیخواهان جهان اسلامی و حفظ و تقویت موقعیت جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه، نظام بین الملل است.

  • الهام بخشی جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگی اجتماعی

الهام بخشی فرهنگی تکامل یافته و بازسازی شده راهبرد صدور فرهنگی انقلاب است که در سند چشم انداز با عنوان «الهام بخشی» به کار گرفته شده است و با داشتن مولفه‌های چون؛ فرهنگ و ارزش‌های اسلامی، نواندیشی دینی، الگوی مردم سالاری دینی، تحکیم توسعه کارآمد و ارائه الگوی پیشرفت، معناسازی و پویایی فکری (رهیافت مفهوم سازی) و ترویج جامعه اخلاقی از قابلیت زیادی برای ارتقاء قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران برخوردار است. در عین حال باید اذعان داشت که الهام بخشی راهبردی به وسیله شیوه ها و ابزارهای نرم افزاری و فرهنگی صورت می‌گیرد که صدور فرهنگی انقلاب از طریق تبلیغ، ارائه یک الگو و مدل نمونه، استفاده از ابزار فرهنگ و تمدن، تاکید بر پتانسیل‌های اسلامی و توانایی‌های ایران به عنوان یک بازیگر موثر در منطقه جهان اسلام، شیوه‌های نرم افزاری و مبتنی بر قدرت نرم و… از مهم ترین آنها محسوب می شود.

پشتوانه‌های الهام بخشی جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلفی همچون: فرهنگی اجتماعی را می توان در مؤلفه ها و گزاره های زیر پیگیری کرد.

- توکل به خدا (سوره طلاق، آیه ۳ - وصیت نامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (ره) - بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، ۶۹/۶/۷- ۹۳/۲/۱۰)

- بهره گیری از آموزه های مکتب اسلام و قرآن مجید (سوره احقاف، آیه ۱۵ - سوره آل عمران، آیه ۱۴۴ - سوره اعراف، آیه ۱۷ - سوره تغابن، آیه ۱۳ و…)

- بهره گیری توأمان از علم و اخلاق (صحیفه امام، جلد ۱۸، ص ۴۰۵)

- هویت اسلامی انقلابی (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، ۹۱/۴/۲۱)

- بهره گیری از الگوی مردم سالاری دینی (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۴۲۱ و ۴۲۲- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۶۹/۹/۱۴- ۶۸/۴/۱۵)

- تبلیغ و اطلاع‌رسانی (سوره آل عمران، آیه ۱۷۳ - بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، ۹۳/۱۱/۱- ۸۹/۸/۲- ۷۷/۱۰/۲۸)

- بهره گیری از رسانه (صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۲۲۷ - صحیفه امام، ج ۷، ص ۳۲۳ - صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۳۶۴)

- بهره گیری از الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت (سند چشم انداز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت)

معناسازی و پویایی فکری، سبک زندگی مبتنی بر فرهنگ اسلامی - بومی، بهره گیری از رهنمودهای حکیمانه امامین انقلاب اسلامی (رهبری دینی)، حمایت های همه جانبه ملت بصیر و انقلابی، جمهوری اسلامی (مردم پایه بودن) و… از دیگر محورها و نکاتی است که در بعد فرهنگی اجتماعی حوزه الهام بخشی جمهوری اسلامی ایران باید مورد توجه قرار گیرد.

از مهم ترین محورها و نکاتی که در بعد سیاسی حوزه الهام بخشی جمهوری اسلامی ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جمهوری اسلامی ایران که بر آموزه های الهی و دین مبین اسلام و حمایت و پشتیبانی مردم خود متکی می باشد دارای شرایط و ویژگی های ممتازی است که تصمیمات و راهبرد های خود را بر اساس منافع مستقل خود و بدون توجه به خواست قدرت ها و کشور های بزرگ و بازیگران منطقه ای تبیین و اجرا می نماید.

همین ویژگی در طول چهار دهه موجب پیدایش تجربه جدیدی در حکومتداری شده که توجه کشور ها و ملت های منطقه را به خود جلب کرده و منبع الهام برای آنها در ابعاد گوناگون شده است.

از مهم ترین محورها و نکات در بعد سیاسی الهام بخشی جمهوری اسلامی ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- نقش دین در به حرکت در آوردن ملت ها

- استقلال همه جانبه (صحیفه امام، ج ۲۱: ص ۳۹۹)

- استکبارستیزی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی، ۹۳/۸/۱۲ - ۹۳/۹/۶ - ۹۷/۲/۶)

- صدور انقلاب (صحیفه امام، ج ۱۳: ص ۹۰ - بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، ۸۹/۳/۱۴)

- حمایت از محور مقاومت

- حمایت از محرومین و مستضعفین (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، ۹۵/۳/۱۴- ۸۳/۶/۴)

- حمایت از جنبش های آزادیبخش (صحیفه امام، ج ‏۵، ص: ۳۰۱)

- موضوع فلسطین (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، ۹۵/۱۲/۱۲)

- روز قدس (صحیفه امام، ج ۹، ص ۲۷۶ - بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، ۹۶/۳/۳۱)

- وحدت جهان اسلام صحیفه امام، ج ۶: ص ۴۶۲ - بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، ۹۵/۹/۲۷- ۹۲/۳/۱۸)

- مردم سالاری دینی (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، ۹۶/۱۱/۲۹ - ۹۶/۶/۶)

و...

در نهایت می توان گفت انقلاب اسلامی تا کنون توانسته است به عنوان الگویی الهام بخش برای تمامی ملت‌های آزادیخواه اسلامی نقش آفرینی کند. در همین راستا بر صاحبان اندیشه است تا با اندیشه ورزی، نظرات خبرگی و کارشناسانه خود را تبیین و تشریح نمایند تا از این طریق، زمینه نقش بر آب کردن نقشه ها، اهداف و… مستکبران و سلطه گران را مهیا کنند و همچنین زمینه عزت و اقتدار همه جانبه و الگودهی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را هموار و مهیا کنند.

کلید واژه ها: الهام بخشی انقلاب اسلامی صدور انقلاب اسلامی هویت اسلامی - انقلابی حمایت از محرومین و مستضعفین مایت از جنبش های آزادیبخش


نظر شما :