انقلاب اسلامی؛ گذشته، حال و آینده؛(۸)

انقلاب اسلامی و عمق راهبردی

سرتیپ دوم پاسدار دکتر عباسعلی فرزندی
۰۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۲ یادداشت تحلیلی
تعداد بازدید:۴۶۱
انقلاب اسلامی و عمق راهبردی

انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین رویداد قرن معاصر، سرنوشت ملت ها، اقوام و امت اسلامی را تغییر داد. این انقلاب باعث تجدید حیات جوامع اسلامی و اسلام به شمار می رود و احیاگر هویت دینی مسلمانان و نهضت های اسلامی است.

انقلاب اسلامی بر اندیشه ها، افکار و رفتار مسلمانان تأثیر عمیق و گسترده گذاشت و دوباره نقش دین را در جامعه و سیاست مطرح کرد. تجدید بنای تفکر انقلابی بر مبنای دین و طرح مکتب اسلام به عنوان ایدئولوژی انقلابی، احیای اسلام راستین و پیوند مجدد دین و سیاست، احیای هویت دینی ملت های اسلام و احیای اخوت اسلامی میان مسلمانان، شکست بت استکبار و طلسم تسخیرناپذیر قدرت های سلطه گر و احیای شعار نابودی اسراییل و زنده کردن آرمان فلسطین و… از جمله دست آوردهای انقلاب اسلامی است.

امروزه با گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و تحولات مختلف در جهان اسلام می توان گفت انقلاب اسلامی که با هدف جهانی شدن و صدور به دیگر جوامع شکل گرفت بیشترین تأثیر را بر لبنان و فلسطین گذاشت و لبنان و فلسطین ظرفیت دریافت و تقویت پیام های انقلاب اسلامی را داشتند. بحران های پی در پی، فشار صهیونیست ها، فقدان دولت کارآمد، تفرق و طایفه گرایی، رنج و ناامیدی و… این آمادگی را بین مسلمانان لبنان و فلسطین ایجاد کرد تا زمینه شکل‌گیری مجموعه های جهادی فراهم شود، بر این اساس شکل‌گیری گروه های جهادی در فلسطین و حزب ا.. در لبنان را باید متأثر از آموزه‌های انقلاب اسلامی و نقش الگویی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) دانست. همگان می دانند شرایط حاکم بر لبنان و سرزمین های اشغالی فلسطین به گونه ای بود که مردم مسلمان لبنان و فلسطین دلسرد و ناامید بودند و احساس می کردند توانایی مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی را ندارند، اما با الهام گری از انقلاب اسلامی و رهبری آن بارقه امید در دل آنها شکل گرفت و با فرمان امام (ره) که «اسراییل باید از صفحه روزگار محو شود»، مقاومت اسلامی شکل گرفت و هدف آنها به عنوان ادامه مبارزه تا نابودی اسراییل تعیین شد.

با وجود فشارهای شدید قدرت های بین الملل و سایر دولت ها در مقابله با این انقلاب، اما انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره)، توانست با تکیه بر تفکر اسلام سیاسی، نقش اسلام و مسلمانان را در عرصه های مختلف برجسته ساخته و عنصر هویت اسلامی را به عنوان واقعیتی پذیرفته شده در برابر هویت جهان شمول غرب قرار دهد.

ابعاد تأثیرگذاری این انقلاب در سطح جهان اسلام، حاکی از آن است که با وجود مخالفت دولت های سلطه گر و دولت های منطقه، جمهوری اسلامی ایران در راستای اهداف متعالی خود، با سعی و تلاش فراوان توانست مسلمانان جهان را در مسیر بازیابی هویت اسلامی خویش قرار دهد.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران سرآغاز یک تحول اساسی در محیط بین المللی محسوب می شود، زیرا:

۱- نظام سیاسی حاکم بر ایران، ژاندارم منطقه‌ای آمریکا بود.

۲- نظام دو قطبی حاکم بر جهان در زمان پیروزی انقلاب در مقابله بنیادین با انقلاب اسلامی بود.

۳- انقلاب اسلامی بر اصول و ارز‌ش‌های دینی پایه گذار شد.

۴- انقلاب اسلامی به قدرت‌های بیرونی وابستگی نداشت.

۵- ایدئولوژی انقلاب اسلامی منبعث از مکتب نجات‌بخش اسلام بوده است.

۶- انقلاب اسلامی از رهبری منحصر به فرد برخوردار بوده است.

۷- اهدف متعالی انقلاب و…نه تنها یک رویداد بزرگ جهانی در عرصه خود بود، بلکه در مقایسه با تحولات قرون گذشته یکی از نادرترین تحولات بعد از نهضت انبیاء‌الهی بود.

در واقع ویژگی ها و اصول بنیادی مطرح شده مبنای گسترش اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی بوده و بدون تردید می‌توان گفت جوامع مختلف جویای سعادت به ویژه جوامع اسلامی پذیرای چنین تفکر و حکومت‌داری هستند و نفوذ گسترده فرهنگی و معنوی انقلاب در کشورهای اسلامی و اثرگذاری در ایجاد و گسترش بیداری اسلامی نشان دهنده عمق راهبردی جمهوری اسلامی و نفوذ گفتمان انقلاب اسلامی در منطقه است. جهانیان شاهد این حقیقت هستند که اگر چه دشمنان امت اسلامی از طریق حادثه مشکوک تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و نسبت دادن آن به مسلمانان به عنوان بهانه‌ای برای تهاجم به کشورهای اسلامی و مسلح کردن گروهک های تکفیری- تروریستی به منظور اسلام هراسی و اسلام ستیزی در راستای محدود کردن انقلاب اسلامی عمل کرده‌اند، اما با وجود همه این دشمنی ها انقلاب اسلامی به مسیرخود ادامه داده و گسترش نفوذ انقلاب اسلامی از آسیا تا آفریقا و… را در بر گرفته است و جوامع اسلامی و غیر اسلامی را تحت پوشش قرار داده است. بر این اساس باید گفت انقلاب اسلامی الگویی جهان شمول و نماد حرکت به سوی جامعه مطلوب و آرمانی است.

انقلاب اسلامی به دلیل ماهیت ایدئولوژیک، اهداف و شرایط خاص خود به دلایل زیر باید در محیط بین المللی ایفای نقش نماید:

الف) ماهیت اسلام در مرزهای جغرافیایی محدود نمی شود زیرا:

۱- اسلام در ماهیت خود آیین جهانی بوده و برای رهایی مستضعفین جهان از اسارت فرهنگی، مادی، سیاسی و… مستکبرین آمده است.

۲- اسلام دین آزادی انسانها از قدرتها و طواغیت است.

۳- اسلام در ماهیت خود ضد قدرتهای شیطانی است و جز قدرت مطلقه الهی نیروی دیگری را نمی پذیرد و در برابر آن تسلیم نمی شود.

ب) انقلاب از دیدگاه اسلام دگرگونی در روحیه ها، اخلاق، فکر، آرمان، جهت گیری اهداف و ارزش ها است.

ج) پایگاه انقلاب اسلامی، مستضعفین هستند و تلاش جهانی انقلاب بر پایه وحدت و قیام مستضعفین است، پایگاه انقلاب اسلامی مردم محروم، زجر کشیده و تحت ستم قدرت های شیطانی هستند و...

د) انقلاب اسلامی در پیدایش، حفظ موجودیت و تداوم با دشمنان بین المللی مواجه بوده است و به صورت طبیعی باید در صحنه بین المللی برنامه داشته باشد تا منافع و مصالح خود را تأمین نماید.

این وضعیت نگرش خارج از چارچوب مرزهای ملی و دیدگاه جهانی را برای متولیان انقلاب اسلامی اجتناب ناپذیر نموده است.

در این راستا اصول و محورهای رسالت فراملی انقلاب اسلامی را می توان به شرح زیر ترسیم نمود:

۱- ماهیت ایدئولوژیک انقلاب که متأثر از آموزه های جهانی اسلام است. (اسلامی بودن انقلاب و جهانی بودن ایدئولوژی اسلام)؛

۲- تبعیت و پیروی انقلاب از نهضت های دینی و مواضع انبیاء الهی پیشین؛

۳- تجربه آموزی از دیگر انقلاب های برخوردار از اندیشه برون مرزی؛

۴- واقعیت های حاکم جهانی از حیث رویارویی انقلاب اسلامی با دیگر مکاتب اعتقادی و نظام های بر آمده از آنها؛

علاوه بر اصول و محورهای فوق جهت گیری های قانون اساسی جمهوری اسلامی و رهنمودهای لازم الاتباع امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) نیز مبین چنین ضروری است.

در رابطه با عمق راهبردی انقلاب اسلامی باید گفت:

۱ - به رغم همه تهدیدات دشمنان در بیش از چهار دهه گذشته، نظام اسلامی ابتنا به اصول و ارزش‌های اسلامی، راه و روش امام (ره) هدایت‌های حکیمانه و الهی حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) را سرلوحه برنامه‌های خود قرارداده است.

۲- نظام جمهوری اسلامی به الگویی برای مستضعفین جهان تبدیل شده است، الگویی که بدون اتکا به حمایت قدرت‌های بیگانه توانسته است حقوق حقه خود را در عرصه‌های مختلف استیفا کند.

۳- جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف توانسته است به استاندارد های قابل قبول برسد، به رغم اینکه در تمامی این عرصه‌ها با تحریم‌های دشمنان روبرو بوده است.

۴- به لحاظ قدرت دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی توانسته است اقتدار ملی خود را در منطقه و جهان معاصر تثبیت کند.

۵- جمهوری اسلامی به لحاظ نفوذ در منطقه توانسته است با تأثیرگذاری بر تحولات منطقه‌ای و با بهره‌گیری از ضعف‌های دشمن به نوعی بر تمامی این تحولات اثرگذار باشد، به گونه‌ای که دشمنان در حل چالش‌های منطقه‌ای خود به ایران نیازمندند (صلح اعراب و رژیم صهیونیستی، عراق و افغانستان، جریان تروریست های تکفیری و…).

۶- نهضت‌های اسلامی، مقاومت فلسطین و لبنان و… متأثر از فرهنگ انقلاب اسلامی توفیقات زیادی کسب کرده و به قدرت‌های منطقه‌ای تبدیل شده‌اند.

۷- جریان موازی که با هدف ضربه‌زدن به نهضت اسلامی در سال اخیر با هدایت و محوریت دشمنان شکل گرفته (جریان تکفیری) در مقایسه با نهضت مردم ایران دچار بحران های مختلف گردیده است. اگرچه تحولات آن موجب تشدید سناریوی اسلام هراسی دشمنان شده است.

۸- تمامی راهبردهای استکبار که برای مقابله با حرکت انقلاب اسلامی طراحی شده بود، سیاست ها و راهبردهای چون؛ اقدام پیشدستانه طرح خاورمیانه بزرگ و… به شکست منجر شده است.

۹- دشمنان در قبال تفکر نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه کاملاً ناامید هستند.

۱۰- رژیم‌های وابسته به غرب در منطقه همگی متزلزل گردیده و زمینه‌های فروپاشی آنها آشکار شده است.

۱۱- برای نخستین بار یک حکومت دینی و اسلامی و در رأس آن رهبری دینی که ضامن دینی و اسلامی بودن حکومت است، تشکیل می‌شود و این‌گونه انقلاب را پیش می‌برد.

۱۲- استقلال کشور بعد از صدها سال وابستگی حفظ شده است.

۱۳- پیام انقلاب اسلامی به جهان صادر شده است.

۱۴- توسعه بیداری اسلامی متاثر از انقلاب اسلامی توسعه یافته است.

۱۵ - امروز همه دنیا به قدرت معنوی جمهوری اسلامی ایمان دارند که ایران به عنوان یک ابرقدرت معنوی در برابر استکبار ایستاده است.

۱۶- با وجود همه برنامه‌ریزی‌هایی که دشمن برای ناامن کردن کشور انجام داده است امنیت کامل و پایدار در کشور برقرار است.

۱۷- دشمنان دیگر به تهدیدات نظامی، امنیتی و دفاعی امیدی ندارند، آرزوی آن‌ها این است که مشکلاتی که در سوریه و عراق وجود دارد را برای کشور ما نیز فراهم کنند.

۱۸- عزت و سربلندی جمهوری اسلامی و دلدادگی که دیگر جوامع به ایران دارند به برکت خون شهیدان در دل‌های مستضعفان و مسلمانان دیگر نقاط دنیا به وجود آمده است.

۱۹- جمهوری اسلامی مقابله جدی و قطعی با رژیم صهیونیستی را در منطقه همواره دنبال کرده و توطئه های آن رژیم را خنثی کرده است.

۲۰- بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر که بهانه‌ای برای حمله به خاورمیانه بود، ۶ جنگ سرنوشت‌ساز؛ جنگ عراق، افغانستان، ۳۳ روز در لبنان و ۳ جنگ در غزه و درون خاک فلسطین اشغالی یعنی جنگ‌های ۲۲،۸ و ۵۱ روزه اتفاق افتاد که همه آن‌ها به شکست دشمن منجر شد.

۲۱- امروز در عراق نظام اسلامی همسو با نظام جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است.

۲۲- امروز دل مردم و برخی کشورهای منطقه با جمهوری اسلامی است، انقلاب اسلامی با رویکرد‌های خود در جوامع دیگر چون یمن نیز تاثیراتی گذاشته است، بنابراین جبهه انقلاب با شتاب کامل در حال پیشروی در خارج از مرزهاست.

در نگاهی گذرا باید گفت انقلاب اسلامی به دلیل ماهیت الهی انسانی همواره توانسته است با نفوذ در سایرکشورها، به عنوان انقلابی الهام بخش، مؤثر، کارآمد و… معرفی شود، در این زمینه آزادیخواهان اسلامی نیز این انقلاب را به عنوان الگوی خود برای دستیابی به اهداف اسلامی پذیرفته اند و از آن تبعیت و الگوبرداری می کنند که این نشان از عمق راهبردی و تأثیر پیش رونده و فزاینده انقلاب اسلامی دارد. در همین راستا بر هدایتگران افکار عمومی به ویژه علماء، نخبگان، صاحبنظران و… اسلامی است که راهبردها و راهکارهای عملیاتی افزایش و استمرار این مهم را ارایه کنند.

کلید واژه ها: انقلاب اسلامی نظام مقدس جمهوری اسلامی عمق راهبردی امامین انقلاب اسلامی جهان اسلام


نظر شما :