انقلاب اسلامی؛ گذشته، حال و آینده؛(۵)

آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی در محیط ملی (۱)

سرتیپ دوم پاسدار دکتر عباسعلی فرزندی
۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۶ یادداشت تحلیلی
تعداد بازدید:۲۹۰۷۰
آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی در محیط ملی (۱)

انقلاب اسلامی به عنوان انقلابی است که علاوه بر تأییدات و عنایات همه جانبه خداوند متعال، برآمده از خواست و اراده ملت مؤمن، بصیر و انقلابی است که با هدایت های حکیمانه و مدبرانه حضرت امام خمینی (ره) به پیروزی بزرگ دست یافت.

در واقع انقلاب اسلامی دارای سه رکن اساسی الف) اسلام (مشروعیت) ب) رهبری دینی ج) مردم (مقبولیت) است که به صورت توأمان هر سه رکن، در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهم و اساسی داشتند.

با وجود فشارهای شدید قدرت های بین الملل و سایر دولت ها در مقابله با این انقلاب، اما انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره)، توانست با تکیه بر تفکر اسلام سیاسی، نقش اسلام و مسلمانان را در عرصه های مختلف برجسته ساخته و عنصر هویت اسلامی را به عنوان واقعیتی پذیرفته شده در برابر هویت جهان شمول غرب قرار دهد.

ابعاد تأثیرگذاری این انقلاب در سطح جهان اسلام، حاکی از آن است که با وجود مخالفت دولت های سلطه گر و دولت های اسلامی منطقه، جمهوری اسلامی ایران در راستای اهداف متعالی خود، با سعی و تلاش فراوان توانست مسلمانان جهان را در مسیر بازیابی هویت اسلامی خود قرار دهد.

جبهه استکبار جهانی همواره تلاش کرده است برای قدرت آفرینی و توسعه قدرت خود به ابزارآلات و تجهیزات جنگی مجهز شود. این نگاه چندین دهه است که کمرنگ و کم تأثیر شده است و به شکل دیگری خود را نشان می دهد؛ یعنی قدرت که از طریق سخت افزارها به دست می آمد، امروز، مبتنی بر نرم افزار و در بعد فرهنگی است.

علت بهره گیری از جنگ نرم توسط قدرت های جهانی را می توان در این موضوع پیگری کرد که ۱- جنگ سخت نیازمند هزینه بسیار زیاد جهت ساخت و ترمیم تخریب زیرساخت ها، بناها و… است ۲- جنگ سخت سبب از بین رفتن، مجروح شدن و آسیب دیدن نیروی انسانی می شود
۳- جنگ سخت به مرور زمان سبب فرسایش توان افراد می شود؛ ۴- دشمن در جنگ سخت شکست خورده است ۵- ریشه های نظام اسلامی عمیق تر شده است و… به همین سبب قدرت های جهانی استفاده از جنگ نرم را بر جنگ سخت ترجیح می دهند.

جبهه استکبار جهانی از جنگ نرم برای نفوذ و ضربه به عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران بهره گیری می کنند تا با راه رخنه، نفوذ و سلطه خود را هموارتر کند.

به همین سبب شناخت فرهنگ و ابعاد آن و تقویت آن جهت مقابله با دشمنان و جلوگیری از رخنه، نفوذ و تهاجم دشمنان و دستیابی آنان به اهداف و مطامع شوم و ددمنشانه‌شان از بدیهیات و ضروریات محسوب می‌شود.

فرهنگ از مفاهیم و موضوعات مهم و اساسی جوامع است که زیربنای فکری و اعتقادی افراد آن جوامع را شکل می‌دهد، به همین سبب به وسیله شناخت ابعاد فرهنگی انقلاب اسلامی، به عنوان یکی از مهم ترین ابعاد انقلاب اسلامی، می توان در جهت حفظ، تقویت و تثبیت انقلاب اسلامی تمام تلاش خود را به کار گرفت، تا از این طریق علاوه بر تقویت و تثبیت فرهنگ انقلاب اسلامی، از نفوذ فرهنگی دشمنان انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران ممانعت به عمل آید.

آرمان ها و اهداف فرهنگی از نگاه معمار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)

با بررسی رهنمود ها و مواضع حضرت امام خمینی (ره) موضوعات زیر در زمینه آرمان ها و اهداف فرهنگی انقلاب مشاهده می شود:

-ملت‏ها را آگاه سازید.(آگاهی ملت) -نقشه‏های شوم و خانمان‏سوز استعمارگران را برملا نمایید.(افشای نقشه استعمارگران) - در شناسایی اسلام بیشتر جدیت کنید.(شناسایی اسلامی) -تعالیم مقدسه قرآن را بیاموزید و به‏کار ببندید. -با کمال اخلاص در نشر وتبلیغ و معرفی اسلام به ملل دیگر بکوشید. -همه عوامل فساد و مهمتر اینکه همه انگیزه های فساد در زمینه های اجتماعی و اقتصادی ریشه‏کن شود. -مبارزه با فساد می‏کنیم، فحشا را قطع می‏کنیم. -از بین بردن آثار و مفاسد فرهنگ غربی جزء اهداف انقلاب است. -محتوای اسلام در همه عرصه‏های جامعه ظاهر شود هر کجا قدم گذاشته شود اسلام باشد. -مردم به عنوان اسلام و به عنوان احکام اسلام به خیابان‏ها ریختند. -ما می‏خواهیم جمعیتی نورانی پیدا کنیم دانشگاه ما علمش، اخلاقش، عملش؛ نورانی باشد. -انقلاب مقدمه‏ای است برای اینکه یک ملت انسان پیدا شود. -به دنبال ملتی هستیم که روح انسانیت در آن است پیدا شود. -باید انسانها درست بشوند. اگر انسان درست شد همه چیز درست می‏شود. -با رأی به جمهوری اسلامی آرمانهای اسلام تحقق پیدا نمی‏کند دنبال این رأی باید عمل شود. احکام شرع در دادگستری، بازار، فرهنگ، مدارسی تحقق پیدا کند.-همه قوانین اسلام باید تحقق پیدا کند انشاء الله. -همه باید جوری بشود که وقتی یک‏کسی وارد شد ببیند که در مملکت اسلامی وارد شده است. -باید فرم غربی به فرم اسلامی برگردد. -باید توجه داشته باشیم که ما خودمان کی‏هستیم و چی هستیم و مملکت ما احتیاج به چی و کی دارد؟ -ما باید خودمان را تغییر بدهیم تا بتوانیم سرپای خود بایستیم. -اعتلا به این نیست که شکم ما پر باشد، اعتلا به این است که ما مسلمانان را و مکتبمان را به‏پیش ببریم. -ما رو به اعتلا هستیم و بشر را رو به اعتلا خواهیم برد. -مقصد ما این‏است که این کشور آفت‏زده، غرب‏زده و سلطنت‏زده را به اسلام برگردانیم. -مقاصد ملت شریف ایران در رأس آن روحانیت معظم برای چیزی جز دفع مفاسد دوران شاهنشاهی ستم پیشه و اجرای احکام اسلام و رواج فرهنگ غنی اسلامی در جمیع نهادها نبوده و نخواهد بود. -ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم، ما تصمیم داریم پرچم "لا اله الا الله" را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم. -مقصد اعلامی ما این‏است که حکومت عدلی مبتنی بر قوانین اسلامی حاصل شود. -همه مقدمه بوده، مقصد اسلام است. -سهم همه ما، همه شما و همه ملت و همه علمای اسلام این‏است که اسلام بر همه ابعاد تحقق پیدا کند.

آرمان ها و اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) نیز عبارتند از:

  1. بیداری مردم، حفظ انگیزه‌های ایمانی مردم، به‌کار گرفتن جوانان پُرانگیزه و مؤمن، و تقویت درونی کشور (۲۸/۱۱/۹۴)
  2. نجات مردم از ذلت وابستگی و عقب ماندگی (۱۹/۱۰/۹۵)
  3. دعوت به حیات طیبه (۲۵/۶/۹۴)
  4. ایجاد نشاط در جامعه (۲۰/۴/۹۴)
  5. دستیابی به پیشرفت همه جانبه (۱۰/۴/۹۴)
  6. ایجاد آمادگی روحی بسیار و روحیه بالا (۳۰/۱/۹۴)
  7. و...

اهداف و آرمانهای فرهنگی انقلاب اسلامی از منظر قانون اساسی و تبلور خواست و شعارهای مردم

برای دستیابی به اهداف و آرمانهای فرهنگی انقلاب اسلامی، بهترین سند، قانون اساسی است که به عنوان میثاق ملی، آراء اکثریت مطلق مردم را به همراه دارد. از مهم ترین مصادیق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1. مبتنی شدن کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی، دارائی، فرهنگی و نظامی -سیاسی و غیر اینها بر اساس موازین، معیارها و ضوابط اسلامی.
    2. ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی براساس ایمان و تقوا.
    3. مبارزه با مظاهر فساد و تباهی.
    4. بالا بردن سطح آگاهی‏های عمومی با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه‏های گروهی.
    5. آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی تا سرحدّ خودکفایی کشور.
    6. تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار از طریق تأسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان.
    7. رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای عموم در زمینه‏های مادی و معنوی.
    8. تأمین حقوق همه جانبه افراد و ایجاد امنیت قضائی عادلانه برای عموم و تساوی همه در برابر قانون.
    9. توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی بین مردم.
    10. تدوین مقررات و قوانین مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی و سیاسی بر اساس موازین اسلامی.
    11. آزادی‏های اجتماعی از جمله آزادی کار و حق دادخواهی برای هر فرد.
    12. احیای مفاهیم دینی همچون جهاد و شهادت.
    13. از بین رفتن مراکز و مظاهر فساد در جامعه.

همچنین از دیگر اهداف انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی می توان محقق شدن عملی دین اسلام و آموزه های آن؛ ابتنای قوانین و مقررات بر اساس قوانین و مقرارات اسلامی؛ تلاش جهت معرفی صحیح و به کارگیری دین اسلام و آموزه های آن؛ نمود عینی یافتن محتوای اسلامی در تمامی شئونات زندگی؛ بازیابی هویت اسلامی مسلمانان؛ معرفی اسلام حقیقی (ناب محمدی) و تمییز آن از اسلام بدلی (آمریکایی)؛ تلاش جهت افزایش معنویت در جامعه؛ تلاش جهت صدور انقلاب اسلامی؛ تقویت بیداری اسلامی؛ انتقال الگوی مبارزاتی به نهضت های آزادیبخش اسلامی؛ تلاش جهت تحقق اهداف بین‌المللی اسلام در سطح جهان؛ توجه به ارزش ها؛ ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی؛ احیای مفاهیم دینی و ارزشی همچون جهاد، ایثار و شهادت طلبی؛ وحدت و همگرایی مسلمانان و تشکیل امت واحد اسلامی؛ توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی؛ تحول آفرینی مطلوب در جوامع؛ مبارزه با استکبار جهانی؛ افزایش روحیه ابتکار و نوآوری؛ آگاهی بخشی به ملت‏ها؛ برملاکردن نقشه‏های سلطه گران و مستکبران جهانی؛ از بین بردن آثار و مظاهر فرهنگ غربی؛ ارتقای سطح آگاهی‏های عمومی و… اشاره کرد.

با بررسی اسناد بالادستی، می توان اهداف عمده و مهم انقلاب اسلامی را در حوزه فرهنگی چنین بیان کرد: نفی استبداد، استثمار و استعمار، ایجاد نظام مقدس مبتنی بر اسلام همراه باحضور سرنوشت ساز مردم (ج.ا.ا)، استقلال همه جانبه در ابعاد فرهنگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و دفاعی امنیتی، استقرار و اجرای عدالت اجتماعی، اجرای قوانین الهی و شرعی مبتی بر اسلام ناب محمدی (ص)، برپایی و حفظ ارزشها و کرامت های والای انسانی، آزادی همراه با مسئولیت پذیری انسانها در برابر خدای متعال، ایجاد محیط و فضای مناسب برای رشد فضایل اخلاقی، مبارزه دایمی علیه کلیه مظاهر فساد و تباهی، توجه به حقوق همه جانبه اقشار مخلف جامعه مبتنی بر ارزشهای انسانی و اسلامی، نفی و مبارزه دایمی با استعمار و سلطه خارجی، حمایت از مسلمانان و مستضعفان سراسر جهان و تلاش برای گسترش اسلام ناب در سراسر جهان، تلاش جامع الابعاد برای وحدت مسلمانان در جهان و...

اهم آرمان ها واهداف سیاسی انقلاب اسلامی

از مهم ترین آرمان ها و اهداف سیاسی انقلاب اسلامی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- نظام سازی مبتنی بر آموزه های اسلام؛

۲- رضایتمندی مردم در چارچوب دستورات الهی؛

۳- استقلال همه جانبه؛

۴- نفی استعمار و استکبار و جلوگیری از نفوذ بیگانگان؛

۵- و...

اهم آرمان ها و اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی با بهره گیری از رهنمودهای امام (ره) و مبتنی بر آموزه‌های اسلامی همزمان با نگاه معناگرا و ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم اهتمام جدی داشته است از جمله آرمان ها و اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی می توان به این موارد اشاره کرد:

  1. استقلال و خودکفایی امور اقتصادی و صنعتی؛
  2. حفظ و بهره وری از معادن و ذخایر و منابع کشور؛
  3. پیشرفت صنعتی و فنی؛
  4. مبارزه دائمی و همه جانبه با فقر؛
  5. جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانگان؛
  6. تأمین نیازهای اساسی؛
  7. و...

در نگاهی گذرا می توان گفت انقلاب اسلامی ایران از مهم ترین و تأثیرگذارترین انقلاب های تاریخ معاصر است که با عنایات همه جانبه خداوند متعال، هدایت ها حکیمانه و مدبرانه حضرت امام خمینی (ره) و همچنین با پشتیبانی و حمایت های همه جانبه ملت مؤمن، بصیر و انقلابی جمهوری اسلامی ایران به پیروزی دست یافت.

در دوران کنونی با توجه به گستردگی، پیچیده شدن ابعاد و افزایش دشمنی‌های دشمنان علیه انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در تمامی حوزه ها و به ویژه حوزه فرهنگی، بایست توجه داشت که حفظ و تقویت وحدت، بصیرت، دشمن شناسی، استکبارستیزی و… از امور بااهمیت است و همچنین، بر صاحبنظران، نخبگان و علمای اسلام است ضمن بررسی راهبردها، راهکارها و… دشمنان، راهبردها، راهکارها و… خود را همراه با نظرات خبرگی و کارشناسی ارائه کنند تا در این مسیر بیش از پیش راه نفوذ و تهاجم دشمنان به ویژه در حوزه فرهنگی را مسدود کنند و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را در افکار عمومی جهان به نمایش گذارند.

کلید واژه ها: انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی هویت اسلامی سردار فرزندی


نظر شما :