سلسله نشست های مهدوی

رویکرد تمدنی به آموزۀ مهدویت و نقش آن در امنیت پایدار و دفاع همه جانبه(خلاصه)

۱۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۹ نشست ها
تعداد بازدید:۴۸۲
رویکرد تمدنی به آموزۀ مهدویت و نقش آن در امنیت پایدار و دفاع همه جانبه(خلاصه)

نشست وبینار «رویکرد تمدنی به آموزۀ مهدویت و نقش آن در امنیت پایدار و دفاع همه جانبه» توسط کارگروه مهدویت دفتر مکتب و اندیشه دانا با همکاری مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در روز شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ در بستر فضای مجازی از محل سالن اجتماعات مرکز مهدویت، با ارائه حجت الاسلام دکتر امیرمحسن عرفان و دبیری حجت الاسلام دکتر دهقانی برگزار شد.

در این نشست که جمعی از مهدوی پژوهان و اندیشمندان و صاحبنظران حوزه دفاع و امنیت مشارکت داشتند؛ ابتدا دبیر علمی جلسه هدف از برگزاری این نشست را توجه به رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت و راستای پاسخ به مطالبات رهبر معظم انقلاب عنوان کردند.

در ادامه حجت الاسلام دکتر عرفان سیر مباحث خود را در سه بخش بصورت ذیل تبیین داشتند:

  1. بستر شناسی تمدن در عرصه مهدویت
  2. شاخص رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت
  3. سبک شناسی این رویکرد و بیان موضوعات پژوهشی

ایشان در بستر شناسی تمدن در عرصه مهدویت بیان داشتند که جامعه ایران امروز در زمینه مهدویت دارای سه نقصان است:

  1. نقصان در گستره: در مسئله مهدویت ابعادی دیده می‌شود و برخی از ابعاد تمدنی آن دیده نمی‌شود. به عنوان مثال الآن فهم از مهدویت عمدتاً کلامی و حدیثی است و به ابعاد تمدنی، تربیتی و اجتماعی آن کمتر توجه می‌شود.
  2. نقصان در پذیرش: دستاوردهای تمدنی مهدویت مورد توجه و پذیرش برخی از نخبگان نیست.
  3. نقصان در اجرا: دستگاه‌های اجرایی نتوانسته‌اند نرم افزار آموزه‌های مهدویت را به سخت افزار تبدیل کنند.

ایشان در ادامه متذکر شدند که جامعه اسلامی در عصر کنونی در یک فرصت تمدنی قرار دارد. زیرا با شکست مکاتب فکری جدید و تمدن مادی غرب، امروزه مردم جهان در نوعی از سرخوردگی به سر می‌برند و در مقابل آموزه‌های مهدویت توانایی ارائه تمدن بدیل را دارد. ایشان ابراز داشتند: اساساً پیوند تمدن و آموزه‌های مهدوی ابعادی چون: توصیفی، تحلیلی، کارکردی، آینده شناسانه و انتقادی را دارا می‌باشد.

دکتر عرفان با اشاره به عمق درگیری تمدن مهدوی با غرب که به بنیان‌های ایدئولوژیکی آنان بر می‌گردد؛ شاخصه‌های رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت را تأثیرگذاری پایدار، فراگیر نسبت به مخاطبان، کیفیت گرا، موقعیت گرا، بلند مدت و فعال برشمردند.

این کارشناس حوزه مهدویت و تمدن پژوهشی در ادامه به طرح این پرسش که «آیا رویکرد تمدنی به آموزه‌های مهدویت در تحولات و تحرکات می‌تواند صیانت بخش و حاوی امنیت پایدار باشد؟» به ارتباط آموزه‌های مهدویت با امنیت پایدار پرداختند.

از منظر ایشان، امنیت پایدار، یک امنیت فعال است که رویکرد صیانت بخشی در همه عرصه‌ها و قلمروها در امتداد زمانی، بوده و درونزا می‌باشد. ریشه اصلی امنیت فعال نیز فرهنگ است. زیرا فرهنگ در ذهن و روان جامعه نقش پایدار دارد. از این رو امنیت پایدار بر اساس نقش مردم پدید می‌آید.

از منظر ایشان مهمترین نسبت آموزه‌های مهدویت و امنیت پایدار و دفاع همه جانبه در قدرت نرم این آموزه‌ها در برابر تمدن غرب بوده و ارکان تمدن غرب یعنی قدرت اقناع، حل معضلات بزرگ، ائتلاف سازی و قدرت مهار رقیب در برابر آموزه‌های تمدنی مقایسه شد که شکست این ارکان در برابر انقلاب اسلامی مبتنی بر آموزه‌های مهدویت مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان به راهکارهای امنیت پایدار در راستای تمدن مهدوی اشاره شد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • تحلیل سناریوهای تأثیرات آینده مهدویت ستیزی غرب بر فضای فرهنگی کشور
  • تبدیل آموزه‌های مهدوی از نرم افزار به سخت افزار
  • تحلیل نقش انقلاب اسلامی در تحقق استعلای گفتمان انتظار زمینه‌ساز در جهان اسلام و ارزیابی تحولات
  • تناسب سیاست‌های اعلامی و اعمالی
  • عدم شکاف بین تغییرها و تدبیرها
  • توجه بر تبارشناسی موانع مهندسی فرهنگ انتظار در ایران عصر انقلاب با تأکید بر سیاست گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها
  • و...

این نشست بعد از پرسش شرکت کنندگان و پاسخ حجت الاسلام دکتر عرفان پایان یافت.

گزارش مشروح این وبینار در حال تنظیم بوده که در دسترس قرار خواهد گرفت.

کلید واژه ها: مهدویت آموزه مهدویت رویکرد تمدنی آموزه مهدویت تمدن امنیت امنیت پایدار دفاع دفاع همه جانبه دفتر مکتب و اندیشه دفاعی امنیتی


نظر شما :