مقایسه کتاب کاغذی با کتاب الکترونیک

کتاب کاغذی یا کتاب الکترونیک

گروه تولید محتوای مرکز انتشارات داعا
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۰ کد : ۱۲۳۵ اخبار
تعداد بازدید:۸۰۱۶
از دیرباز کاغذ ابزار نشر علوم بوده و دست به دست در اعصار و قرون مختلف معارف و حقایق بشری را ترویج داده است. لیکن در دنیا امروز با وجود کثرت علوم از سویی و کمبود پاسخگویی مواد تامین کننده کاغذ از سویی دیگر, ابزارها و روش های نوین به مدد بشر آمده اند که در این زمینه نشر الکترونیک کتاب تهدید فقر کاغذ را به فرصت مطالعه بیشتر با کاهش چشمگیر قیمت آن تبدیل کرده است.
کتاب کاغذی یا کتاب الکترونیک

کتاب خوان الکترونیکی چیست؟

کتابخوان الکترونیک نوعی وسیله الکترونیکی قابل حمل است که در اساس برای خواندن کتاب‌ها و نشریات الکترونیکی طراحی شده‌است. از مزیت‌های کتابخوان الکترونیک قابلیت حمل، طول عمر زیاد باتری و فضای اشغالی کم آن است. این تکنولوژی با توجه به وضوح بالای نمایشگر از خستگی چشم‌ها جلوگیری می‌کند و همچنین تصویری مشابه کاغذ ایجاد می‌کند که فاقد نور و هر نوع تشعشع مضر است؛ بنابراین مطالعه این کتابخوان‌ها کاملاً شبیه خواندن کتاب‌های کاغذی و بی‌ضرر است.

یک کتابخوان الکترونیکی بدون اینکه فضای زیادی را اشغال کند قادر است محتوای دیجیتالی‌ای را نگهداری کند که معادل صدها کتاب چاپی می‌شود.

برخی از کتابخوان های الکترونیکی محبوب:

۱- آمازون: کیندل ( Kindle )، کیندل تاچ، کیندل پپروایت

۲- اونیکس

۳- فیدیبوک (اولین کتابخوان ایرانی که از زبان فارسی کاملاً پشتیبانی می‌کند.)

فروشگاه برخط کتاب چیست؟

فروشگاه الکترونیک کتاب به سایت‌هایی گفته می‌شود که گنجینه‌ای از کتاب‌های الکترونیک، صوتی، پی‌دی‌اف و … را در بر دارند. این کتاب‌ها با همکاری ناشران و با رعایت حق تکثیر، به صورت قانونی روی اپلیکیشن و سایت‌های مذکور منتشر می‌شوند.

علاوه بر این تعداد قابل توجهی کتاب الکترونیکی و صوتیِ رایگان نیز در این فروشگاه‌ها وجود دارد. دو نمونه از این فروشگاه‌های الکترونیک طاقچه و کتابراه می‌باشند. دانلود و نصب اپلیکیشن طاقچه رایگان است. کاربران می‌توانند با ایجاد یک حساب کاربری، کتاب‌هایشان را در سه دستگاه مختلف به طور همزمان به همراه داشته و مطالعه کنند.

برخی دیگر از مزیت‌های کتاب الکترونیک نسبت به کتاب کاغذی:

۱- نجات درختان

همان طور که می‌دانید کاغذ از درختان به دست می‌آید و انتشار محتوای الکترونیکی به جای چاپ آنها می‌تواند موجب صرفه‌جویی در مصرف کاغذ (Paper)، جلوگیری از قطع بیشتر درختان و آسیب کمتر به محیط زیست شود. شاید در نگاه اول این موضوع کم‌اهمیت به نظر برسد اما یقیناً در ابعاد و حجم گسترده چاپ کتاب‌ها و بخصوص روزنامه‌های پرتیراژ مصرف کاغذ بسیار زیاد خواهد بود.

۲- قیمت کمتر

قیمت کتاب‌های الکترونیکی را در اپلیکیش‌های کتاب‌خوان بررسی کنید، این کتاب‌ها به دلیل حذف هزینه‌های کاغذ و چاپ، قیمت بسیار پایین‌تری از کتاب‌های کاغذی دارند و بنابراین تعداد بیشتری از مردم می‌توانند از آنها استفاده کنند؛ همچنین بسیاری از کتاب‌های الکترونیکی به صورت رایگان منتشر می‌شوند (به صورت قانونی).

۳- استفاده آسان

کتاب الکترونیک حجم و وزن فیزیکی ندارد، هزاران و حتی میلیون‌ها صفحه کتاب می‌توانند در یک دستگاه موبایل یا تبلت به صورت همیشگی به همراه ما باشند؛ حال آنکه در بسیاری از موارد حتی نمی‌توانیم یک کتاب کوچک را به همراه داشته باشیم. همچنین استفاده از این نوع کتاب‌ها با توجه به امکانات متنوع اپلیکیشن‌های کتاب خوان بسیار آسان است. نشانه‌گذاری، حفظ کتاب در صفحه خوانده شده، امکان جستجوی کلمات و عناوین و از مزایایی هستند که در کتاب چاپی وجود ندارند.

۴- بروز رسانی آسان

کتاب‌های الکترونیکی به آسانی آپدیت می‌شوند و نسخه‌های جدید آنها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و معمولاً این کار هزینه‌ای هم ندارد درحالی که داشتن نسخه‌های جدید از یک کتاب مستلزم صرف هزینه و خرید دوباره آن است.

مزیت‌های کتاب کاغذی نسبت به کتاب الکترونیک:

۱- حس خوب

در یک بعد از ظهر زمستانی برای اهالی کتاب هیچ وسیله‌ای نمی‌تواند جایگزین یک کتاب خوب شود؛ یک صندلی راحت، یک کتاب خوب و یک فنجان چای یا قهوه! برای یک فرد اهل مطالعه حتی بوی کتاب و کاغذ حس آرامش به همراه دارد، احساسی که یک کتاب الکترونیکی هرگز نمی‌تواند منتقل کند. حتی عموم مردم و کسانی که فقط کتاب‌های درسی را می‌خوانند تمایل بیشتری به استفاده از کتاب کاغذی دارند.

۲- یادگیری بهتر

یک تحقیق نشان داده است که با خواندن کتاب‌های الکترونیکی میزان یادگیری کاهش می‌یابد، در این پژوهش از یک گروه ۲۵ نفری خواسته شد که یک کتاب ۲۸ صفحه‌ای را در کتاب‌خوان کیندل بخوانند و یک گروه ۲۵ نفری دیگر هم همان کتاب را از روی کتاب کاغذی مطالعه کردند؛ سپس از آنها خواسته شد که ۱۴ رویداد از داستان را به ترتیب زمان وقوع بیان نمایند؛ در این بررسی عملکرد خوانندگان کتاب‌های کاغذی بسیار بهتر بود. یک بررسی دیگر هم در دانشگاه Stavanger نروژ بر روی گروهی از دانشجویان انجام گرفت و نشان داد که مطالعه از روی کاغذ یادگیری بهتری به دنبال دارد.

۳- سادگی و همیشگی بودن

خواندن یک کتاب کاغذی نیاز به هیچ وسیله‌ای به جز خود کتاب ندارد؛ همچنین تمامی افراد به سادگی می‌توانند از آن استفاده کنند بدون آنکه نگران تمام شدن شارژ باشند!

کلید واژه ها: نشر دیجیتال کتاب الکترونیک کتاب الکترونیک چیست انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی انتشارات داعا گروه تولید محتوای داعا


( ۵۸ )

نظر شما :