بررسی دلایل رشد علم و فناوری در آمریکا

کتاب راهبردهای علم و فناوری شش کشور

دفتر آینده پژوهی
۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۹ کد : ۱۰۲۸ کتاب
تعداد بازدید:۲۴۹۹
کتاب راهبردهای علم و فناوری شش کشور (و رهیافت هایی برای ایالات متحده آمریکا) به قلم محسن جلیلوند نگارش شده و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر گردید. این کتاب به بررسی دلایل رشد علم و فناوری در آمریکا و در عین حال کند بودن این پیشرفت در کشور‌های دیگر می‌پردازد.
کتاب راهبردهای علم و فناوری شش کشور

پس از جنگ جهانی دوم، ایالات متحده یکی از اولین کشورهایی بود که در آن دولت، از تحقیقات در زمینه علم و فناوری حمایت کرد و هدفش از این کار، تولید نوآوری‌هایی بود که بتوانند سلامت، امنیت و رفاه اقتصادی همه مردم آمریکا را افزایش دهند. موفقیت این طرح و سایر طرح‌هایی که در دهه‌های بعد باعث شدند تا ایالات متحده به بزرگترین رونق خود در تاریخش دست یابد، مدلی برای دست یابی به ثروت و قدرت بیشتر هستند.

بر اساس یافته ها درمورد پیامدهای استراتژی‌های ملی S&T در کشورهای JBRICS ، این کمیته چند توصیه به دولت ایالات متحده و جامعه اطلاعاتی ارائه می دهد. توصیه های کلیدی آن در کتاب راهبردهای علم و فناوری شش کشور ذکر شده است.

درمیان این شش کشوری که مورد بررسی هستند، چین و سنگاپور از توانایی بالایی برای ایجاد تغییرات مورد نیاز در هنجارهای فرهنگی برخوردارند و روسیه حداقل توانایی را از خودش نشان داده است، که این موضوع به احتمال زیاد باعث تأخیر یا منع توانایی آن در دستیابی به اهداف نوآورانه در زمینه نوآوری و فناوری خواهد شد. این کتاب از ده فصل تشکیل شده است.

قسمتی از متن کتاب

شش کشوری که انتخاب شدند تا دراین بررسی قرار بگیرند (یعنی ژاپن، برزیل، روسیه، هند، چین و سنگاپور)، ازبین تعداد زیادی از کشورهای مختلفی انتخاب شده‌اند که سیاست‌های علمی و فناوری آنها برای ایالات متحده، از اهمیت بالایی برخوردار است. دلیل انتخاب این کشورهای خاص، تغییرات آنها در اندازه کشور، سطح رشد، و وضعیت پذیرفته شده آنها به عنوان کشورهای مجذوب کننده جهانی در زمینه نوآوری بوده است.

ایالات‌متحده که کمتر از ۵ درصد جمعیت جهان و ۲۳ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد، تنها در صورتی می‌تواند یک کشور ثروتمند و مرفه برای شهروندان خود باشد که دستاوردهای ارزشمند و قابل رقابتی در زمینه علم و فناوری در سطح جهانی کسب کند و بتواند یک محیط S&T پرورش دهد که نوآوری‌ها را با راندمان و کارایی بالایی به کار می‌گیرد. دنیایی که به هم متصل است و به سرعت در حال تغییر می‌باشد، باعث شده که ترکیب متنوعی از بازارها، استعدادها، رقبا و مشارکت کنندگان برای نسل بعدی اکتشافات علمی، تکنولوژی‌های ویرانگر و محیط‌های نوآوری بوجود آیند. به علت رشد انفجاری و دسترسی به اطلاعات، افزایش تعداد دانشمندان و مهندسان بسیار متخصص در زمینه تحقیق و توسعه و تعداد روزافزون کشورهای سرمایه‌گذار و تأثیرگذار در هر S&D ، سرعت تغییرات جهان نیز رو به افزایش است.

با در نظر گرفتن رقابت رو به رشدی که برای کسب تسلط در بازارهای جهانی S&T وجود دارد، استراتژی‌های S&T و محیط‌های نوآوری در کشورهای ژاپن، برزیل، روسیه، هند، چین و سنگاپور برای تجزیه و تحلیل در این گزارش انتخاب شدند. مقوله‌های تاریخی و فرهنگی این کشورها با هم فرق می‌کنند، منابعی که می‌توانند به آن‌ها وابسته باشند و اهداف خاص S&T در آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

کتاب راهبردهای علم و فناوری شش کشور (و رهیافت‌هایی برای ایالات متحده آمریکا) به قلم محسن جلیلوند نگارش شده و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر گردید. این کتاب به بررسی دلایل رشد علم و فناوری در آمریکا و در عین حال کند بودن این پیشرفت در کشور‌های دیگر می‌پردازد. برای مطالعه نسخه الکترونیک این کتاب می‌توانید به فروشگاه‌های الکترونیک کتاب طاقچه یا کتابراه مراجعه فرمائید.

برای مشاهده نسخه الکترونیک این کتاب در سایت طاقچه اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده نسخه الکترونیک این کتاب در سایت کتابراه اینجا کلیک کنید.

 

کلید واژه ها: راهبردهای علم و فناوری شش کشور کتاب راهبردهای علم و فناوری شش کشور خرید کتاب راهبردهای علم و فناوری شش کشور دانلود کتاب راهبردهای علم و فناوری شش کشور دفتر آینده پژوهی محسن جلیلوند انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی انتشارات داعا


( ۲ )

نظر شما :